Humor, Neuroscience, and Mathematics Education: A Systematized Literature Review

Main Article Content

Sandro Xavier Quintuña Padilla
Verónica Alexandra Herrera Caldas

Abstract

Humor has been present in classrooms across different educational settings, and although sometimes underestimated by educators, it was empirically known to create positive emotional moments. Recent research allows us to value this aspect and validate that it plays an important role in learning. When applied to complex subjects like mathematics, it could become a pedagogical tool for reducing anxiety and improving learning. Along with advances in humor research in education, neuroscience has provided concepts and principles that help us understand the cognitive and emotional processes that accompany the use of humor in education.


This systematized literature review examines this triple intersection: humor, neuroscience, and mathematics teaching. Following a selection process, 27 articles published between 2007 and 2024 were identified. The analysis performed led to a conceptual framework where convergence occurs at the affective, cognitive, and pedagogical levels. Several significant findings emerge from this review, particularly the activation of overlapping brain regions during both mathematical problem-solving and humor processing, along with shared mechanisms of cognitive flexibility and divergent thinking. The conclusion is that humor can be systematically integrated into education, supported by neuroscientific evidence and principles, to enhance the mathematics learning experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quintuña Padilla, S. X., & Herrera Caldas, V. A. (2025). Humor, Neuroscience, and Mathematics Education: A Systematized Literature Review. Revista Ecos De La Academia, 11(22), e1283. https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v11i22.1283
Section
Artículos sobre Innovación Educativa
Author Biographies

Sandro Xavier Quintuña Padilla, Universidad Nacional de Educación

Docente investigador en la Universidad Nacional de Educación (UNAE), en la carrera de Educación Básica. Actualmente, es Doctorando en Tecnología Educativa en la Universitat de les Illes Balears. Es Máster en Neuropsicología y Educación por la Universidad de La Rioja y Magíster en Control y Automatización Industriales por la Universidad Politécnica Salesiana. Posee además la Maestría en Educación de Bachillerato con mención en Pedagogía de la Matemática, una Licenciatura en Ciencias de la Educación y títulos de Ingeniero Mecánico, Ingeniero en Sistemas y Tecnólogo Industrial. Desde 2005 ha ejercido la docencia en instituciones de educación secundaria y superior, combinando la enseñanza de matemáticas, física, informática y áreas técnicas con la investigación educativa. Ha participado en proyectos de innovación e investigación en la UNAE, entre ellos sobre orientación universitaria y gamificación biomimética. Sus publicaciones recientes incluyen artículos en revistas y capítulos de libro en editoriales internacionales, en los que aborda temas de neurociencia educativa, enseñanza de las matemáticas, biomimética y el uso de tecnologías emergentes. Sus líneas de investigación se centran en la tecnología educativa, la neuropsicología aplicada, la enseñanza de las matemáticas y la biomimética en contextos educativos.

Verónica Alexandra Herrera Caldas, Universidad Nacional de Educación

Docente investigadora en la Universidad Nacional de Educación (UNAE). Es Ingeniera de Sistemas por la Universidad Politécnica Salesiana y Licenciada en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa por la Universidad de Cuenca. Posee tres títulos de posgrado: Máster en Métodos de Investigación en Educación y Máster en Tecnología Educativa y Competencias Digitales por la Universidad Internacional de La Rioja, así como un Master of Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL) por Griffith University, Australia. Actualmente cursa el Doctorado en Comunicación, Educación y Humanidades. Ha desarrollado su trayectoria profesional en la docencia universitaria y en la formación docente, con énfasis en la enseñanza del inglés como lengua extranjera y en la integración de tecnologías al aprendizaje. Ha colaborado en proyectos interdisciplinarios vinculados con la enseñanza de lenguas y matemáticas, explorando recursos innovadores que potencien la motivación y el aprendizaje activo. Sus líneas de investigación incluyen la enseñanza del inglés, la tecnología educativa, la formación docente y el diseño de estrategias didácticas que favorecen la creatividad y el pensamiento crítico en distintos contextos educativos.

References

Amir, O., & Biederman, I. (2016). Neural correlates of humor generation in professional comedians. Neuropsychologia, 91, 10–20.

Csíkos, C., Biró, B., & Szitányi, J. (2022). Humor in mathematical word problems: Effects on student achievement. Educational Studies in Mathematics, 109, 1081–1102.

Gabora, L., & Kitto, K. (2017). Toward a quantum theory of humor: Integrating incongruity and resolution. Frontiers in Psychology, 8, 1832. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01832

Vrticka, P., Black, J. M., & Reiss, A. L. (2013). Neural processing of humor appreciation: fMRI evidence. Social Neuroscience, 8(2), 135–148.

Tap, R. (2022). Humor-supported instructional approaches in mathematics education: Reducing anxiety and improving comprehension. International Journal of Educational Research Open, 3, 100103.

Chen, J. (2024). Cognitive mechanisms of humor and problem solving: A shared processing view. Psychology of Learning and Motivation, 78, 1–17.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.