Conocimiento y manejo en tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) de profesores de medicina antes de COVID-19
KKnowledge and management of Information and Communications Technology (ICT) in medical teachers before COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.53358/lauinvestiga.v10i1.840Keywords:
Teaching, Teacher, Professor, Medicine, ICT, Higher educationAbstract
Introduction: Information and Communication Technologies (ICT) constitute a set of tools whose integration into our lives has transformed the way we access knowledge, information, and learning. Objective: To describe the knowledge and utilization of ICT among medical teaching staff prior to the COVID-19 health emergency. Method: This descriptive study involved the selection of 117 medical educators through non-probabilistic convenience sampling. Data were collected from surveys conducted in 2018, and data tabulation and analysis were carried out using measures of frequency and percentages with Microsoft Excel 2016 and Jamovi 2.3.19. Results: Before the health emergency, over half of the educators (52.99%) were familiar with and utilized ICT in their classes, while 41.88% used virtual classrooms. The most employed ICT tools by educators were online storage and sharing tools (43.59%), word processors (42.74%), presentation generation tools (41.88%), video editors, and virtual reality (33.33%), and WhatsApp in educational activities (31.62%). Nevertheless, 98.3% of the educators expressed a strong interest in receiving additional training. Conclusions: Prior to the health emergency, educators were knowledgeable and proficient in the use of ICT in their daily practices, including tools for online storage and sharing, word processors, presentation generators, and the WhatsApp application. Additionally, they are interested in continuing their training.
Downloads
References
Cepeda MP, Paredes García ML. Competencias TIC en docentes de un Programa de Ciencias de la Salud de Bogotá. Edutec Rev Electrón Tecnol Educ [Internet]. 2020;(73):157–73. Disponible en: http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1607
PAHO (Panamerican Health Organization), WHO (World Health Organization). Salud en las Américas 2017 [Internet]. 2017 [citado 2023 Feb 2]. Disponible en: https://www.paho.org/salud-en-las-americas-2017/pv-information-es.html
Naciones Unidas, Asamblea General. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible [Internet]. Resolución Asamblea General 25 septiembre 2015. Nueva York; 2015 Sep. [citado 2023 Feb 2]. Disponible en: https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf
Fernández AM, Reyes MJ, López MIV. Tecnologías de la información y comunicación (TIC) en formación y docencia. FMC - Form Médica Contin Aten Primaria [Internet]. 2022;29(3):28–38. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1134207222000810
Guerrero Jirón JR, Vite Cevallos HA, Feijoo Valarezo JM. Uso de la tecnología de información y comunicación y las tecnologías de aprendizaje y conocimiento en tiempos de Covid-19 en la Educación Superior. Conrado [Internet]. 2020 [citado el 26 de septiembre de 2023];16(77):338–45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000600338&script=sci_arttext&tlng=pt
Guiot Limón I. Uso de las TICS en la educación superior durante la Pandemia COVID-19: Ventajas y desventajas. Interconectando Saberes [Internet]. 2021;(12):217–21. Disponible en: http://dx.doi.org/10.25009/is.v0i12.2724
Acevedo J, Vicentino R, Plaza J, Pérez T. Pedagogías emergentes: los desafíos del uso de las tecnologías emergentes en la educación superior de las ciencias médicas en el contexto de adquisición de competencias clínicas. Educ médica [Internet]. 2022 [citado el 26 de septiembre de 2023];25(6):261. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322022000600007
Jamovi desktop - Jamovi [Internet]. [citado 2023 Jan 31]. Disponible en: https://www.jamovi.org/download.html
Rosado JF, Andrade Rodas E. Nivel de conocimiento de las tecnologías de la información y comunicación en los docentes de educación superior. INNOVA Research Journal, ISSN-e 2477-9024, Vol. 2, No 12, 2017, págs. 59-74 [Internet]. 2017 [citado 2023 Jan 31];2(12):59–74. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6236352&info=resumen&idioma=ENG
Quimis Arteaga MR, Soledispa Gonzales GA, Maldonado Zúñiga K, Tóala Arias FJ. IMPACTO DE LAS TICS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN EL ECUADOR: IMPACTO DE LAS TICS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR. UNESUM-Ciencias [Internet]. 25 de noviembre de 2020 [citado 26 de septiembre de 2023];5(1):113-20. Disponible en: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/238
Estévez I, Souto-Seijo A, Jorrín-Abellán I. Creencias e integración de recursos digitales: un estudio con docentes universitarios de Ciencias de la Salud. RIED Rev Iberoam Educ Distancia [Internet]. 2022;26(1):121–39. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5944/ried.26.1.34035
Sierra Llorente J. Análisis del uso de las tecnologías TIC por parte de los docentes de las Instituciones educativas de la ciudad de Riohacha [Internet]. Omnia, vol. 22, núm. 2, 2016 [citado 2023 Jan 31]. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/737/73749821005/html/
Mayorga M. Conocimiento, aplicación e integración de las TIC – TAC y TEP por los docentes universitarios de la ciudad de Ambato. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 20 [Internet]. 2020 Apr 10 [citado 2023 Jan 31];9(1):5–11. Disponible en: https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/101
Padilla Beltrán, José Eduardo, Vega Rojas, Paula Lizette, Rincón-Caballero DA, De C, et al. Tendencias y dificultades para el uso de las TIC en educación superior. 2014 [citado 2023 Feb 1];10(1):272–95. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/entra/v10n1/v10n1a17.pdf
Padilla-Hernández AL, Gámiz-Sánchez VM, Romero-López MA. Competencia digital docente: apuntes sobre su conceptualización. Virtualis [Internet]. 30 de diciembre de 2019 [citado 25 de septiembre de 2023];10(19):195-216. Disponible en: https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/286
Pérez Lorido M. Nuevas tecnologías y educación. Cadernos de Psicopedagogia [Internet]. 2005 [citado 2023 Feb 12];5(9):00–00. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-10492005000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=es
López Espinosa JR, González Bello EO, López González R, López Espinosa JR, González Bello EO, López González R. Formación y uso de TIC en educación superior: opiniones del profesorado. CPU-e Revista de Investigación Educativa [Internet]. 2018 agosto. 3 [citado 2023 Feb 1];(27):33–59. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082018000200033&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Del Castillo Saiz GD, San Juan Gómez G, Gómez Martínez M. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: desafío que enfrenta la universidad de ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 dic. [citado 2023 Feb 2]; Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000100011
Marín Díaz V, Romero López MA. La formación docente universitaria a través de las TICs. Pixel Bit [Internet]. 2009 [citado el 25 de septiembre de 2023]; Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/22601
García Sánchez M, Reyes Añorve J, Godínez Alarcón G. Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas: RICSH, ISSN-e 2395-7972, Vol. 6, No 12, 2017 (Ejemplar dedicado a: Julio - diciembre 2017), págs. 299-316 [Internet]. 2017 [citado 2023 Feb 12];6(12):299–316.Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6255413&info=resumen&idioma=ENG
Ochoa-Agüero A, Figueroa-Linares L. Actitud de los docentes ante la integración didáctica de la tecnología en la disciplina Medicina General. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2023 [citado 25 Sep 2023]; 18 (1) :[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1560
Bernales Guzman Y. Tecnologías de información y comunicación en la educación superior. revistahorizontes [Internet]. 6 de abril de 2023 [citado 25 de septiembre de 2023];7(29):1564-79. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1038
Villavicencio-Chancay D, Fuentes-Campuzano L, Silva-Idrovo R, Ibarra-Carrera O. Las TIC en la Educación Superior y su Implementación en la Universidad de Guayaquil. 593 Digital Publisher CEIT [Internet]. 2023;8(4):292–301. Disponible en: http://dx.doi.org/10.33386/593dp.2023.4.1935
Moreira Santos MG, Cedeño Zambrano EG. El uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) como estrategia en la enseñanza y aprendizaje en la educación superior. RECIAMUC [Internet]. 2023;7(2):101–9. Disponible en: http://dx.doi.org/10.26820/reciamuc/7.(2).abril.2023.101-109
Núñez Portilla JE, Mora Rodríguez AJ, Aguas Veloz JF, Contreras Tenesaca MF. Habilidades del docente en el uso de las tics para el desarrollo de su labor formativa: Skills of the teacher, in the use of ict for the development of their training work. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades [Internet]. 2023 [citado el 25 de septiembre de 2023];4(2):810–28. Disponible en: https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/652
Sierra Llorente JG, Romero MoraI BS, Genes Díaz JJ. Tic como proceso innovador en la post-pandemia en la Universidad de La Guajira. Uniandes Episteme Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación [Internet]. 2023;10(3):299–310. Disponible en: http://dx.doi.org/10.61154/rue.v10i3.2956
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1970 Carlos Vinicio Erazo Cheza, Héctor Javier Montalvo Navarrete, Silvia Salome Pineda Cruz, Cristina Elizabeth Mena Palacios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
La U Investiga by La U Investiga is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.You can find permissions beyond those granted with this license athttp://revistasojs.utn.edu.ec/index.php/lauinvestiga/index