Inserción laboral de los graduados de la carrera de Nutrición y Salud Comunitaria de la Universidad Técnica Del Norte, periodo 2014 - 2018
Labor insertion of the graduates of the Carrera de Nutrición y Salud Comunitaria of the Universidad Técnica del Norte, periodo 2014 - 2018a, 2016
Keywords:
Graduates, Monitoring, Labor InsertionAbstract
This study responds to the requirements established by the Ley Orgánica de Educación Superior (LOES), the objective was to follow up on the graduates of the Career of Nutrition and Community Health of the UTN, period January 2014 - April 2018. Regarding the methodology, was a descriptive, quantitative-qualitative, cross-sectional study. The population, 460 graduates who, through probabilistic sampling, had a participation of 80 graduates. A face-to-face, electronic or telephone survey was applied. The results indicate that 82% of the graduates belong to the female sex, a mixed race ethnic group with 86%. Regarding job placement, 66% work; As for the time to find the first job, it was less than 6 months with 45%. Regarding satisfaction with the academic training received at the UTN, only 22% reported that it was of little use. On the other hand, the
quality of teachers, their theoretical foundation, training in practices, availability of time and methodologies used in learning were classified analogously on a scale of good and very good. Only 3% of the study population is conducting postgraduate studies. In conclusion, 2 out of 3 graduates work in their profession. Most rate the knowledge, skills, and abilities acquired in the undergraduate as good and very good.
Downloads
References
Universidad Técnica del Norte. Carrera de Nutrición y Salud Comunitaria: Historia de la Carrera [Blog en línea]. Ecuador: [citado 08 Dic 2016]. Disponible en: http://www.utn.edu.ec/fccss/carreras/nutricion/?page_id=940
Ajila Morales AK, Méndez EP. SEGUIMIENTO A GRADUADOS DE LA CARRERA DE NUTRICIÓN Y SALUD COMUNITARIA DE LA UNIVERSIDAD TÉCNICA DEL NORTE DEL PERÍODO 2009-2014 (tesis de licenciatura). Ibarra: Universidad Técnica del Norte, Facultad Ciencias de la Salud; 2016.
Ley Orgánica de Educación Superior LOES. Sistema de Seguimiento a Graduados. Artículo 142 del seguimiento a graduados [en línea]: Ecuador; [citado el 17 nov 2017]. Disponible en: http://www.pucesi.edu.ec/proalfaescuelas/ManualSeguimientoGraduados.pdf.
Universidad Técnica del Norte. (2012). Reglamento de seguimiento a graduados [en línea]: Ecuador; [citado el 17 nov 2017]. Disponible en: http://www.utn.edu.ec/web/portal/images/doc-utn/reglamento-seguimiento-graduados-bolsa-trabajo.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Fascículo Provincial de Imbabura 2010 [en línea, 2010] [citado 24 Nov 2017]. Disponible en: http://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Manu-lateral/Resultados-provinciales/imbabura.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Reporte de Economía Laboral [en línea. Ecuador]; Septiembre 2017 [citado 24 Nov 2017]; Disponible en: http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/EMPLEO/2017/Septiembre/Informe_Economia_laboral-sep17.pdf
Ministerio de Trabajo. “Mi Primer Empleo” [En línea]. Ecuador; 2014 [citado 24 nov 2017]. Disponible en: http://www.trabajo.gob.ec/wp-content/uploads/2015/04/Documento-proyecto-Mi-Primer-Empleo.pdf
Ministerio del Trabajo. Socio empleo [en línea]. [citado 24 Nov 2017]; Disponible en: http://www.socioempleo.gob.ec/socioEmpleo-war/paginas/index.jsf
Marqués P. EL APRENDIZAJE: REQUISITOS Y FACTORES. OPERACIONES COGNITIVAS. ROLES DE LOS ESTUDIANTES [en línea]. España: 2011. [citado 04 Dic 2017]; Disponible en: http://peremarques.net/actodidaprende3.htm#estilos
Peña M. SEGUIMIENTO A GRADUADOS DE LA UNIVERSIDAD DE CUENCA (Informe de seguimiento a graduados). Cuenca: Universidad de Cuenca, Facultad de Medicina; 2015. [en línea]: Ecuador; [citado el 17 nov 2017]. Disponible en: 108 https://www.ucuenca.edu.ec/images/minisites/vinculacion/docs/5_Informe_Ejecutivo_del_seguimiento_a_graduados.pdf
Universidad Nacional de Colombia. PROYECTO EDUCATIVO DE PROGRAMA. AUTOEVALUACIÓN Y SEGUIMIENTO DE LA CALIDAD DE LOS PROGRAMAS DE PREGRADO. Nutrición y Dietética [en línea]: Ecuador; [citado el 17 nov 2017]. Disponible en: http://www.pregrado.unal.edu.co/docs/pep/pep_2_11.pdf
Espín M, García A, Guevara F, Hidalgo E, Medrano E. Demanda de estudios de postgrado para Nutricionistas Dietistas acorde con los cambios en su práctica profesional, ESPOCH [en línea]. Riobamba: 2006. [citado 04 Dic 2017]; Disponible en: http://www.blibloteca.espoch.edu.ec/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=41683&query_desc=su%3A”DIETISTAS”.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Concepción Magdalena Espín capelo, Alejandra G´ómez, Doménica Maya, Juan Lechón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
La U Investiga by La U Investiga is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.You can find permissions beyond those granted with this license athttp://revistasojs.utn.edu.ec/index.php/lauinvestiga/index