El mercado del arte contemporáneo: la presencia femenina
Main Article Content
Abstract
En el mercado del arte contemporáneo la mayoría de las obras presentadas pertenecen a artistas estadounidenses, europeos y chinos, y en la mayoría de los casos hombres. Tanto la presencia de latinoamericanos como de mujeres artistas es escasa. En el marco de la crítica feminista en las artes, se realiza un análisis cuantitativo de la presencia de mujeres en el mercado del arte contemporáneo de Occidente y en Ecuador en el periodo 2013-2015. Se estudian los informes facilitados por Artprice (líder mundial de la información sobre el mercado del arte) para medir la presencia femenina en las subastas mundiales y las cotizaciones del arte femenino comparado con el masculino en el periodo indicado anteriormente. En el caso del arte ecuatoriano, que normalmente queda fuera de los procesos del mercado mundial, se analizan las publicaciones, entrevistas, catálogos y diccionarios de arte contemporáneo para revelar la presencia femenina en él. El estudio demuestra que la situación de desequilibrio de género y escasa presencia femenina en el mercado del arte contemporáneo sigue existiendo actualmente.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors transfer the publication rights to the journal in all its formats and digital media.
Regarding Copyright CC BY-NC-SA 4.0, this journal is under a license of https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/.
You are free to:
Share: copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt: remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
1. Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
2.Non-Commercial:You may not use the material for commercial purposes.
3. ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
4.No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or when your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not grant you all the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
LEGAL CODE CC BY-NC-SA 4.0