La vocación docente universitaria: controversia entre las inclinaciones naturales y la disposición aprendida
Main Article Content
Abstract
Se persiguió como objetivo interpretar el concepto de vocación docente que han construido los profesores
universitarios de la Universidad Regional Autónoma de Los Andes, sede Ibarra, para lo cual se empleó la
fenomenología interpretativa, los informantes se constituyeron por 11 profesores universitarios y 5 coordinadores
de carreras, los datos se obtuvieron mediante un cuestionario, estructurado en 10 preguntas
para ser respondido con escala de Likert (Siempre, Casi Siempre, Algunas Veces, Pocas Veces , Nunca ).
También se usó una entrevista contentiva de 10 interrogantes. Los datos se interpretaron haciendo uso
de la estadística descriptiva y del análisis de contenido. Los resultados indican que el concepto de vocación
docente manejado por los informantes es un constructo que involucra elementos como motivación
intrínseca, motivación por enseñar, interés por el área pedagógica y autodeterminación, no obstante, es
un conocimiento más teórico que práctico. Asimismo, la evidencia empírica corrobora que aunque los
componentes aptitudinales tienen incidencia, la vocación docente es una representación para la cual los
componentes sociales son determinantes.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors transfer the publication rights to the journal in all its formats and digital media.
Regarding Copyright CC BY-NC-SA 4.0, this journal is under a license of https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/.
You are free to:
Share: copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt: remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
1. Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
2.Non-Commercial:You may not use the material for commercial purposes.
3. ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
4.No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or when your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not grant you all the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
LEGAL CODE CC BY-NC-SA 4.0