Awareness strategies that promote inclusion in the subject of Physical Education in Public Schools at Ibarra City

Main Article Content

Pablo Buitrón-Jácome
Jorge-Elías Rivadeneira
Washington Fabián Suasti Velasco
Oscar Vladimir Garrido Rocha
Sandra Elizabeth Álvarez Ramos
Elmer Meneses Salazar

Abstract

The main purpose of this work was to determine the awareness strategies that promote inclusion by Physical Education teachers of the Fiscal Educational Units of the city of Ibarra. For this purpose, a non-experimental design was used, descriptive field research type because there was no manipulation of variables, a questionnaire was applied that responded to variables of awareness and curriculum of Physical Education, in which they chose the strategies they use in their teaching work, the sample was not probabilistic, so the questionnaire was applied to all the Physical Education teachers of the Fiscal Educational Units of the City of Ibarra. The study concluded that the most used strategy is the interactive one, promoting greater participation in their classes through various technological resources with interactive games in theoretical aspects prior to practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Buitrón-Jácome, P., Rivadeneira, J.-E., Suasti Velasco, W. F., Garrido Rocha, O. V., Álvarez Ramos, S. E., & Meneses Salazar, E. (2023). Awareness strategies that promote inclusion in the subject of Physical Education in Public Schools at Ibarra City. Revista Ecos De La Academia, 9(17), 35–54. https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v9i17.746
Section
Artículos

References

Avramidis, E., & Norwich, B. (2010). Teachers’ attitudes towards integration / inclusion: a review of the literature, 17(2), 129–147. https://doi.org/10.1080/08856250210129056

Booth, T., & Ainscow, M. (2018). Guía para la educación inclusiva. Eoi (Vol. 1, Issue 6). http://consultorahumanitas.cl/wp-content/uploads/2019/06/Guia-para-la-Educacion-Inclusiva.pdf

Calderón Rodríguez, M., Mora, G. G., Salazar, P., Stephanie, S., & Madrigal, W. (2013). El papel docente ante las emociones de niñas y niños de tercer grado. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas En Educación,” 1–23. https://www.redalyc.org/pdf/447/44729876009.pdf

De Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2010a). Regular primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education: a review of the literature, 15(3), 331–353. https://doi.org/10.1080/13603110903030089

De Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2010b). Attitudes of parents towards inclusive education: a review of the literature, 25(2), 165–181. https://doi.org/10.1080/08856251003658694

Díaz Mosquera, E. (2012). Estilos de Aprendizaje. Eidos, 5, 5. https://doi.org/10.29019/eidos.v0i5.88

Duque, N. H., Posada Hernández, J. E., & Jiménez, S. M. E. (2021). El juego digital en la práctica pedagógica de la Educación Física en la Universidad de Antioquia. Revista Digital de Educación Física, 12(71), 183–197. https://emasf.webcindario.com/El_juego_digital_en_la_practica_pedagogica_de_la_EF.pdf

García, A. E. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Boletín Redipe, 7(7), 218–228. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/536

Hernández, M. R. (2009). La inclusión en el área de Educación Física en España. Ágora Para La EF y El Deporte, 9, 83–114.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, M. del P., Méndez Valencia, S., & Mendoza Torres, C. (2014). Metodología de la investigación. Metodología de la investigación (Sexta, Vol. 6). McGrawHill Education.

Herrera Hernández, A. C., & Mendoza Ramos, R. J. (2018). La inteligencia emocional y la práctica docente en profesores investigadores Emotional intelligence and teaching practice in research professor inteligência emocional e prática de ensino em professores de pesquisa. Revista Ibeoramericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 9. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.387

Hunt, P., & Goetz, L. (2016). Research on Inclusive Educational Programs, Practices, and Outcomes for Students with Severe Disabilities. The Journal of Special Education, 31(1), 3–29. https://doi.org/10.1177/002246699703100102

Jiménez, M. (2015). La Educación Física Inclusiva: su función socializadora en el alumnado. Universidad Intenacional de la Rioja.

Laudadío, J., & Mazzitelli, C. (2019). Formación del profesorado: Estilos de enseñanza y habilidades emocionales. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE (Vol. 24). https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v24n82/1405-6666-rmie-24-82-853.pdf

Mauri, M., Juan, D. R., & Jorge, C. (2015). Estrategias de sensibilización para dar a conocer los problemas socioeconómicos y promover el paso a la acción. In Red de Transición España. https://www.15-15-15.org/webzine/2015/10/02/estrategias-de-sensibilizacion-para-dar-a-conocer-los-problemas-socio-ecologicos-y-promover-el-paso-a-la-accion/

Ministerio de Educación. (2017). Manual para la implementación y evaluación de los estándares de calidad educativa, Quito. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/12/Manual-para-la-implementacion-de-los-estandares-de-calidad-educativa.pdf

Ministerio de Educación. (2018). Modelo nacional de gestión y atención para estudiantes con Necesidades Educativas Especiales asociadas a la Discapacidad de las instituciones de educación especializadas. Quito.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2018). Guía de estrategias metodológicas para Educación Física en EGB y BGU. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/01/GUIA-METODOLOGICA-EF.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (2022). Currículo Nacional de Educación Física. https://educacion.gob.ec/educacion-educacion-fisica/

Paini, M. (2011). Educación Física, arte y naturaleza. Experiencia educativa, investigación y planes de estudio de los profesorados. Revista Digital EFDeportes, 16. https://www.efdeportes.com/efd158/educacion-fisica-arte-y-naturaleza.htm

Saloviita, T. (2018). Attitudes of teachers towards Inclusive Education in Finland, Scandinavian Journal of Educational Research, 64(2), 270–282. https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1541819

Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A., & McDuffie, K. A. (2007). Co-teaching in inclusive classrooms: A metasynthesis of qualitative research. Exceptional Children, 73(4), 392–416. https://doi.org/10.1177/001440290707300401

Suarez González, J. M. (2019). Transformaciones educativas desde la aplicación de los ajustes razonables en una institución de primera infancia. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/2202/Su%C3%A1rez_Jenny_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Most read articles by the same author(s)