Impact of Technological Tools on Mathematics Learning

Main Article Content

Miguel Narváez-Pinango
Diego Pozo-Revelo
Nevy Álvarez-Tinajero

Abstract

The use of ICT has been shown to have a positive impact on students' learning experiences, providing access to diverse sources of knowledge, facilitating interaction with mathematical concepts and promoting participation in the learning process. The objective of this study is to determine the relationship between the use of information and communication technologies (ICT) by high school students in the mathematics learning process. The research is non-experimental, descriptive and correlational; A Cronbach's Alpha of 0.8 was obtained in the instrument, which was applied to 1822 high school students from the Ibarra canton; For statistical analysis, the Mann-Whitney U test and the Kruskal-Wallis H test were applied. Significant correlations with 95% reliability were found between the use of ICT by students for learning mathematics. The significant relationships between the use of ICT for mathematics learning and gender, ethnic self-identification and liking for mathematics highlight the need for inclusive and specific approaches to the integration of ICT in mathematics education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Narváez-Pinango, M., Pozo-Revelo, D., & Álvarez-Tinajero, N. (2024). Impact of Technological Tools on Mathematics Learning. Revista Ecos De La Academia, 10(19), 32–46. https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v10i19.983
Section
Innovación Educativa

References

Abidin, Z., Mathrani, A., & Hunter, R. (2018). Gender-related differences in the use of technology in mathematics classrooms. International Journal of Information and Learning Technology, 35(4), 266-284. https://doi.org/10.1108/ijilt-11-2017-0109 DOI: https://doi.org/10.1108/IJILT-11-2017-0109

Aguirre, A. (2018). Uso de recursos tic en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Entramado, 14(2), 198-214. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.4751 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.4751

Aliaga, M. (2023). Tics en el rendimiento académico de matemática en estudiantes de secundaria Chachapoyas, Perú. Evsos, 1(3), 89-100. https://doi.org/10.57175/evsos.v1i3.37 DOI: https://doi.org/10.57175/evsos.v1i3.37

Alvarez-Matute, J., García-Herrera, D., Erazo-Álvarez, C., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Geogebra como estrategia de enseñanza de la matemática. Episteme Koinonia, 3(6), 211. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.827 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.827

Ameen, K., Adeniji, S., & Abdullahi, K. (2019). Teachers’ and students’ level of utilization of ict tools for teaching and learning mathematics in ilorin, nigeria. African Journal of Educational Studies in Mathematics and Sciences, 15(1), 51-59. https://doi.org/10.4314/ajesms.v15i1.5 DOI: https://doi.org/10.4314/ajesms.v15i1.5

Awofala, A. (2017). Assessing senior secondary school students’ mathematical proficiency as related to gender and performance in mathematics in nigeria. International Journal of Research in Education and Science, 488-488. https://doi.org/10.21890/ijres.327908 DOI: https://doi.org/10.21890/ijres.327908

Balderas, M. and Páez, D. (2023). Práctica docente y metacognición en bachillerato para favorecer el aprendizaje en la clase de matemáticas. Revista Electrónica De Investigación Educativa, 25, 1-15. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e01.4227 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e01.4227

Benítez-Chará, W. and Saldarriaga-Salazar, M. (2022). Desafíos de los docentes del área de matemáticas en tiempo de covid-19. Panorama, 16(31). https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i31.3310 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i31.3310

Cando, F., Tituaña, I., Cando, B., & Lema, Y. (2018). Competencia tecnológica pedagógica del contenido en el área de lengua y literatura. Congreso De Ciencia Y Tecnología Espe, 13(1). https://doi.org/10.24133/cctespe.v13i1.732 DOI: https://doi.org/10.24133/cctespe.v13i1.732

Cerda, G., Pérez, C., Casas, J., & Ortega-Ruiz, R. (2017). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: la necesidad de un análisis multidisciplinar. Psychology Society & Education, 9(1), 1. https://doi.org/10.25115/psye.v9i1.428 DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v9i1.428

Chacón, F., Ferrer, L., Fernández, F., & Mendocilla, W. (2021). Geogebra: herramienta tecnológica para el aprendizaje significativo de las matemáticas en universitarios. Horizontes Revista De Investigación en Ciencias De La Educación, 5(18), 382-390. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.181 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.181

Crespo, P. (2022). Enseñanza innovadora de la matemática con mediación tecnológica: experiencia en una institución de educación superior. Revista Educare - Upel-Ipb - Segunda Nueva Etapa 2 0, 26(2), 162-185. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i2.1614 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i2.1614

Cullen, C., Hertel, J., & Nickels, M. (2020). The roles of technology in mathematics education. The Educational Forum, 84(2), 166-178. https://doi.org/10.1080/00131725.2020.1698683 DOI: https://doi.org/10.1080/00131725.2020.1698683

Das, K. (2019). Role of ict for better mathematics teaching. Shanlax International Journal of Education, 7(4), 19-28. https://doi.org/10.34293/education.v7i4.641 DOI: https://doi.org/10.34293/education.v7i4.641

Dhakal, P. (2018). Use of ict tools in teaching mathematics in higher education. International Journal of Multidisciplinary Perspectives in Higher Education, 3(1), xx-xx. https://doi.org/10.32674/jimphe.v3i1.636 DOI: https://doi.org/10.32674/jimphe.v3i1.636

Espinoza, L. and Rodríguez, M. (2021). La importancia de las tic en la asignatura matemática. Cuadernos De Educación Y Desarrollo, 37-48. https://doi.org/10.51896/atlante/rzbs1977 DOI: https://doi.org/10.51896/atlante/RZBS1977

Estévez, E., Suárez, C., & Núñez, R. (2021). Proceso educativo en educación superior apoyado con recursos tic en tiempos de no presencialidad: perspectiva de los estudiantes de una facultad de educación, artes y humanidades. Revista Boletín Redipe, 10(11), 363-378. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i11.1544 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i11.1544

Estrada, J. and García, M. (2021). Formación educativa en y desde las tecnologías de información y comunicación (tic) en educación secundaria: el reto de hoy. Revista Educación. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43424 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43424

Farfán-Carrión, W. and Mestre-Gómez, U. (2023). Estrategia metodológica para el uso de recursos digitales en el aprendizaje significativo de las matemáticas en el quinto grado de educación general básica.. Mqrinvestigar, 7(2), 515-532. https://doi.org/10.56048/mqr20225.7.2.2023.515-532 DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.2.2023.515-532

Gómez-García, M., Hossein-Mohand, H., Torres, J., Hossein-Mohand, H., & Díaz, I. (2020). Technological factors that influence the mathematics performance of secondary school students. Mathematics, 8(11), 1935. https://doi.org/10.3390/math8111935 DOI: https://doi.org/10.3390/math8111935

González, J. and Granera, J. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje (eva) para la enseñanza-aprendizaje de la matemática. Revista Científica De Farem-Estelí, 49-62. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11607 DOI: https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11607

Guizado, J. and Ortiz, J. (2022). Retos digitales del profesorado en gestión de la enseñanza virtual de matemáticas. Revista Venezolana De Gerencia, 27(Edición Especial 7), 390-408. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.26 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.26

KARA, Y. and ÖZKAYA, A. (2022). Examination of the relationship between secondary school students' mathematics motivations, attitudes and success. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 9(1), 33-48. https://doi.org/10.17278/ijesim.1032457 DOI: https://doi.org/10.17278/ijesim.1032457

Lane, K., Goh, J., & Driver-Linn, E. (2011). Implicit science stereotypes mediate the relationship between gender and academic participation. Sex Roles, 66(3-4), 220-234. https://doi.org/10.1007/s11199-011-0036-z DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-011-0036-z

López, M. and Albaladejo, I. (2017). Influencia de las nuevas tecnologías en la evolución del aprendizaje y las actitudes matemáticas de estudiantes de secundaria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(17). https://doi.org/10.25115/ejrep.v7i17.1346 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v7i17.1346

Manjarrés, C., Ortega, T., Oro, M., & Movilla, J. (2021). Articulación de las tic en docentes en formación en educación matemática. Dictamen Libre, (29). https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.29.8016 DOI: https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.29.8016

Mesa, M., Morales, F., & Duarte, J. (2017). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos mediados por tic para el desarrollo de competencias en estadística. Saber Ciencia Y Libertad, 12(2), 220-232. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1590 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1590

Mota, A., Oliveira, H., & Pinho, A. (2017). El desarrollo de la capacidad de resiliencia matemática: la voz de los estudiantes sobre el uso de las tic en la aula. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(38), 67-88. https://doi.org/10.25115/ejrep.38.15041 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.38.15041

Olivares, M. and Sotomayor, I. (2022). Las tic para enseñar ¿también en matemáticas?. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 19(38), 109-119. https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.466 DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v19i38.466

Onoshakpokaiye, O. (2022). Ict utilization in teaching-learning of mathematics: a call for proper integration and enhancing teachers –students’ performance in the developing countries. Indonesian Journal of Elementary Teachers Education, 3(2). https://doi.org/10.25134/ijete.v3i2.6162 DOI: https://doi.org/10.25134/ijete.v3i2.6162

Pitchford, N., Chigeda, A., & Hubber, P. (2019). Interactive apps prevent gender discrepancies in early‐grade mathematics in a low‐income country in sub‐sahara africa. Developmental Science, 22(5). https://doi.org/10.1111/desc.12864 DOI: https://doi.org/10.1111/desc.12864

Prieto, J. and Mulenga, E. (2019). Pre-service primary teachers’ teaching styles and attitudes towards the use of technology in mathematics classrooms. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(2). https://doi.org/10.29333/iejme/5649 DOI: https://doi.org/10.29333/iejme/5649

Reyes, C. (2020). Reducción de obstáculos de aprendizaje en matemáticas con el uso de las tic. Ie Revista De Investigación Educativa De La Rediech, 11, 1-16. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.697 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.697

Romero, M., Laferrière, T., Hernández, L., & Patiño, A. (2019). Usos pedagógicos de las tic según la actividad creativa del discente. Edutech Review International Education Technologies Review, 6(1), 45-50. https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v6.1618 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v6.1618

Rosero, J. (2018). Impacto del uso de las tic como herramientas para el aprendizaje de la matemática de los estudiantes de educación media. Cátedra, 1(1), 70-91. https://doi.org/10.29166/catedra.v1i1.764 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v1i1.764

Rosero, J., Lozano, E., & Romo, P. (2019). La competencia digital docente y su impacto en el proceso de enseñanza–aprendizaje de la matemática. Espirales Revista Multidisciplinaria De Investigación, 3(28), 156-175. https://doi.org/10.31876/er.v3i28.630 DOI: https://doi.org/10.31876/er.v3i28.630

Salica, M. (2019). Carga cognitiva y aprendizaje con tic: estudio empírico en estudiantes de química y física de secundaria. Revista Iberoamericana De Tecnología en Educación Y Educación en Tecnología, (24), e08. https://doi.org/10.24215/18509959.24.e08 DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.24.e08

Sánchez, M., Añorve, J., & Alarcón, G. (2018). Las tic en la educación superior, innovaciones y retos / the ict in higher education, innovations and challenges. Ricsh Revista Iberoamericana De Las Ciencias Sociales Y Humanísticas, 6(12), 299-316. https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135 DOI: https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135

Silva, H. (2018). Actitud hacia las tic y hacia su integración didáctica en la formación inicial docente. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3). https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34437 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34437

Vaillant, D., Zidán, E., & Biagas, G. (2020). Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la matemática. Ensaio Avaliação E Políticas Públicas Em Educação, 28(108), 718-740. https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802241 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802241

Velázquez, R., Zuñiga, K., Holguín, W., & Tamayo, P. (2020). Motivación de los estudiantes hacia el uso de la tecnología para el aprendizaje de las matemáticas. Revista Científica Sinapsis, 1(16). https://doi.org/10.37117/s.v1i16.246 DOI: https://doi.org/10.37117/s.v1i16.246