Vygotsky's Historical-Cultural Approach and professional training in Health Sciences
Vygotsky’s Historical-Cultural Approach and professional training in Health Sciences
DOI:
https://doi.org/10.53358/lauinvestiga.v8i2.595Keywords:
Cultural Historical Approach. Vocational training. Health Sciences.Abstract
Problem: Given the current conditions that humanity is experiencing in the face of the pandemic caused by COVID 19, it is imperative for higher education to orient its substantive functions from innovative and pertinent perspectives to current circumstances. In this sense, the training of Health Sciences professionals requires an epistemological and psychopedagogical conception that allows responding to the current demands of the environments in which it operates. Objective: The present theoretical reflection aims to analyze the main contributions of the Historical-Cultural Approach proposed by Lev Semionovich Vigotsky, as a psychopedagogical foundation for professional training in the area of Health Sciences, in light of building an educational proposal oriented to the fulfillment of the social function of higher education. Methodology: The literature review was developed from the methodological process of MAGG Literature Review sequences by Machi & McEvoy (1). Results: The review discusses the relevance of the postulates of the Cultural Historical Approach, from its epistemological foundation, its conception in the development of thought, learning, teaching, teaching performance and its applicability in professional training in the area of Science health. Conclusion: The theoretical, methodological and practical conceptions of this approach are constituted as intrinsic factors in the construction of an epistemological-psychopedagogical proposal for higher medical education, which contributes towards the cognitive, scientific, personal and social development of the individual.
Downloads
References
Machi L, McEvoy B. The Literature Review: Six Steps to Success. 3 ed. EE.UU: (SAGE) Publication. Corwin Press; 2009.
Isch E. Una aproximación a la Pedagogía Crítica. Primera. Aprendamos a educar Quito; 2015 p. 33–60.
Luna M. Educación, fardo neocolonial. [Internet]. El Comercio Jun 24, 2017. Available from: https://www.elcomercio.com/opinion/columnista-opinion-educacion-neocolonial.html
Guayasamin M. Aciertos , críticas y desafíos pendientes de la política educativa durante la presidencia de Rafael Correa. Revista de Investigación Educativa REDIECH 2017 p. 9–30.
Torres RM. El modelo educativo correísta [Internet]. Otraeducación. [Citado 25 de junio de 2021]. Recuperado a partir de: https://otra-educacion.blogspot.com/2017/07/ecuador-el-modelo-educativo-correista.html6.
Tenorio R. La universidad de los olvidos. Plan V [Internet]. 2016 [citado 14 Feb 2021]:p.1. Disponible en: https://www.planv.com.ec/ideas/ideas/la-universidad-olvidos
Peña C. EL aprendizaje visto como un proceso de interacción social. La perspectiva Vygotskiana vista desde la complejidad. Rev Amauta [Internet]. 2015;25:79–85. Disponible en: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/volIn27/27-8.pdf
Ledesma M. Análisis de la teoría de Vygotsky para la reconstrucción de la inteligencia social. [Internet]. 1ra. ed. Editorial Universitaria Católica de Cuenca (EDÚNICA); 2014 [actualizado 12 octubre 2021; citado 27 de junio de 2021], Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/311457520_Analisis_de_la_teoria_de_Vygotsky_para_la_reconstruccion_de_la_inteligencia_social/citation/download
Agramonte A, Mena F. Enfoque histórico cultural y de la actividad en la formación del licenciado en Enfermería. Revista Cubana de Enfermería 2006 p. 4.
Carrión F, Durán J, Isch E, Miranda P, Pallasco M, Rodríguez. Aprendamos a educar. Vol 1. 1ra. ed. Quito: Opción; 2015.
Ivic I. Lev Semionovich VIGOTSKY. 2010 p. 1–140.
Mitjáns Martínez A. La perspectiva histórico-cultural y la educación especial: contribuciones iniciales y desarrollos actuales. Actual Investig en Educ [Internet]. 2011;9(4). Available from: https://www.researchgate.net/publication/48929010_La_perspectiva_historico-cultural_y_la_educacion_especial_contribuciones_iniciales_y_desarrollos_actuales
Sulle A, Bur R, Stasiejko H, Celotto I. Lev Vigotsky. Narrativas y construcción de interpretaciones acerca de su Biografía y su legado. Anuario de Investigaciones. 2014: 21 (1): p. 193-199
Sulle A, Bur R, Stasiejko H, Calotto I. Las ideas de Vigotsky. Su recepción y apropiación en el contexto de las producciones académicas de la Psicología Argentina. 2013.
García MT. Revista Cubana de Psicología. La concepción Histórico-Cultural de L. S. Vigotsky En la educación especial. Revista Cubana de Psicología 2002 p. 95–8.
Orrú S. Bases conceptuales del enfoque histórico-cultural para la comprensión del lenguaje. Estudios Pedagógicos 2012 p. 337–53.
Alves AP, De Rezende Z, Solovieva Y. A avaliação psicológica da atividade voluntária a partir da Psicologia Histórico-Cultural : os instrumentos desenvolvidos no México [Internet]. Psicologia Escolar e Educacional, SP. 2018 p. 271–80. Available from: http://www.scielo.br/pdf/pee/v22n2/2175-3539-pee-22-02-271.pdf
Calameo [Internet]. Paris; 2008 [citado el 15 de septiembre de 2021]. Disponible en: https://es.calameo.com/books/00023316858712643beb0
Lucci MA. La propuesta de Vygotsky: la psicología sociohistórica. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado 2006 p. 1–11.
Perinat A. La teoría histórico-cultural de Vygotsky: algunas acotaciones a su origen y su alcance. Revista de Historia de la Psicología 2007 p. 19–25.
Guitart ME. Los diez principios de la psicología histórico-cultural. (Spanish). The ten principles of historical-cultural psychology. (English) 2010 p. 47–62.
León GF. Acerca del Concepto de Vivencia en el Enfoque Historico-Cultural. Rev. Cuba. Psicol. 1999.
Vielma EV, Salas ML. Aportes de las teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner. Paralelismo en sus posiciones en relación con el desarrollo. Educere 2000 p. 30–7.
Veloso E, Rodríguez R, López Y, Veloso A. Reflexiones sobre la Teoría Socio-Cultural de L.S. Vigotski. Acta Psychiatrica Scandinavica 1963 p. 161–6.
González-Moreno CX, Solovieva Y, Quintanar-Rojas L. La actividad de juego temático de roles en la formación del pensamiento reflexivo en preescolares. Magis 2009 p. 173–90.
Patiño Garzón L. Aportes del enfoque histórico cultural para la enseñanza. Educación y Educadores 2007 p. 53–60.
Janeth O, Mabel G, Carolina D, Gómez OJ, Carrillo GM, Cárdenas DC. Estrategias para el Aprendizaje Significativo del Cuidado Humano en Enfermería Significativo del Cuidado Humano en Enfermería. Arch Med [Internet]. 2017;17:436–45. Available from: https://www.redalyc.org/jatsRepo/2738/273854673024/273854673024.pdf
Sierra R. El enfoque histórico cultural y el desarrollo de la habilidad de aplicar la atención médica integral en el médico general. Rev Inf Científica [Internet]. 2015;91:621–30. Available from: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/564/1353
Aviles G. La metodología indagatoria: una mirada hacia el aprendizaje significativo desde “Charpack y Vigotsky". Rev electrónica las sedes Reg la Univ costa rica [Internet]. 2011;XII:133–44. Available from: https://www.redalyc.org/pdf/666/66622603009.pdf
Miranda P. La escuela, el maestro y la comunidad. Vol 1. 1ra. ed. Quito: UNE Nacional; 2004.
Becco GR. Vygotsky y teorías sobre el aprendizaje. 2001 p. 45–7.
Arcila P, Mendoza Y, Jaramillo J, Cañón Ó. Comprensión del significado desde Vygotsky, Bruner y Gergen / Comprehension of the meaning from Vygotsky, Bruner and Gergen. Diversitas: Perspectivas en Psicología VO - 6 2010 p. 37.
Mora J, Martín M. Implicaciones de la psicología de Lëv S . Vygotsky en la concepción de la inteligencia. Revista de Historia de la Psicología 2009 p. 87–102.
McLeod S. Lev Vygotsky Vygotsky ’ s theory differs from that of Piaget in a number of important ways : Effects of Culture : - Tools of intellectual adaptation. 2014 p. 1–9.
Casanueva M, Méndez D. Theory and experiment in Mendelian Genetics: a pictorial exposition. Theoria 2008 p. 285–306.
CEPES. L.S.VIGOTSKI . Su concepción del aprendizaje y de la enseñanza. Literatura Cubana 2007 p. 155–75.
Vigotsky L. Interaccion entre aprendizaje y desarrollo [Internet]. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. 1979. p. 123–40. Available from: http://metabase.uaem.mx/bitstream/handle/123456789/642/Interaccion_entre_aprendizaje_y_desarrollo.pdf?sequence=1
Azimi A, Davoud H, Leila A. Vygotsky ’ s Activity Theory and Health Scholars ’ Web -based Information Practice. Webology [Internet]. 2019;16(2):97–107. Available from: https://www.webology.org/data-cms/articles/20200515034008pma193.pdf
John-Steiner V, Mahn H. Sociocultural Approaches to Learning and Development: A Vygotskyian Framework. Educational Psychologist 1996 p. 191–206.
Cole M, Steiner J, Scribner S, Souberman E. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. 3ra. ed. Crítica, editor. Barcelona; 2009 p. 215.
Luria A, Leontiev A, Vigotsky L. Psicología y pedagogía. 3 ed. Madrid: Ediciones Akal; 2017.
Moll L. La Zona de Desarrollo Próximo de Vygotski: Una reconsideración de sus implicaciones para la enseñanza. Pensamiento y lenguaje 1987 p. 247–54.
López A, Rodríguez A, Hernández D. El concepto zona de desarrollo próximo y su manifestación en la educación médica superior Cubana. Rev Cuba Educ Medica Super [Internet]. 2011;25(4):531–9. Available from: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v25n4/ems13411.pdf
Coll C. La Teoría genética y los procesos de construcción del conocimiento en el aula. 1998 p. 1–14.
Ruiz Carrillo E, Estrevel Rivera LB. Vigotsky: la escuela y la subjetividad. Pensam Psicológico [Internet]. 2010;8(15):135–45. Available from: https://www.redalyc.org/pdf/801/80115648012.pdf
Paredes B. Los recursos didácticos en el proceso de enseñanza de Estudios Sociales en el séptimo grado de Educación Básica de la Unidad Educativa Ambato. [Internet]. Universidad Técnica de Ambato; 2017. Available from: https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/26508/1/1805064225 MARÍA BELÉN PAREDES ZAPATA.pdf
Acosta Navarro ME. Tendencias pedagógicas contemporáneas. La pedagogía tradicional y el enfoque histórico- cultural. Revista Cubana Estomatol 2005.
Rodríguez A, Sánches M, Rojas B. La mediación, el acompañamiento y el aprendizaje individual. RevinPost 2008 p. 349–82.
Chaves Salas AL. Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Educación. 2001; 25 (2): p. 59.65.
Ivic I. Lev Semionovich Vigotsky. Pespectivas. 1994: 24 (3-4): 773-799.
González-Moreno CX, Solovieva Y, Quintanar-Rojas L. Neuropsicología y psicología histórico-cultural: aportes en el ámbito educativo. Rev la Fac Med [Internet]. 2012; 60(3): 221–31. Available from: https://www.redalyc.org/pdf/5763/576363540003.pdf
Mitjáns A. La perspectiva Histórico-Cultural y la educación especial: contribuciones iniciales y desarrollos actuales. Actual Investig en Educ [Internet]. 2009;9(Número Especial):1–28. Available from: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713052005
Alvarez AA. Algunas aplicaciones de la teoría de L.S. Vigotski en Psicología Clínica. Rev Cuba Psicol [Internet]. 1998;15(2):124–8. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v15n2/05.pdf
Morella R. La perspectiva Vigotskiana y el Aprendizaje: Una reflexión necesaria en la práctica educativa. Rev Científica Teorías, Enfoques y Apl en las Ciencias Soc [Internet]. 2013;12:109–17. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4736292
Agramonte del Sol A, Mena Martín FM. Enfoque histórico cultural y de la Actividad en la formación del licenciado en enfermería. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2006; 22 (2):1–9. Available from: http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v22n2/enf06206.pdf
Patiño L. Aportes del enfoque histórico cultural para la enseñanza. Investigación Pedagógica. 2007: 10 (1): p. 53–60.
Ojalvo Mitrany V. La educación de valores. Reflexiones y experiencias desde el enfoque histórico-cultural. Tarbiya, Rev Investig e Innovación Educ [Internet]. 2017;30:47–60. Available from: https://revistas.uam.es/tarbiya/article/viewFile/7390/7711
D´Angelo O. Enfoque histórico-cultural, complejidad y desarrollo humano.-en una perspectiva integradora, transdisciplinaria y emancipatoria.-. El enfoque histórico cultural. Complejidad y transdisciplinareidad 2002 p. 1–32.
Fernández T, Díaz J, Enrique S. El proceso pedagógico de posgrado en la especialización de Medicina General Integral : hacia una praxis sustentada desde el enfoque histórico cultural del desarrollo humano. 2016.
González Rey FL. Psicoterapia, subjetividad y posmodernidad: Una aproximación desde Vigotsky hacia una perspectiva histórico-cultural. Buenos Aires: Ediciones Niveduc; 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Geovanny Rojas Conde, Gloria Susana Vizcaíno Cárdenas, Tania Libertad Vizcaíno Cárdenas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
La U Investiga by La U Investiga is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.You can find permissions beyond those granted with this license athttp://revistasojs.utn.edu.ec/index.php/lauinvestiga/index