The Nepohualtzintzin as a Teaching Strategy for the Development of Logical-Mathematical Intelligence in 8-Year-Old Children

Main Article Content

Carla Ipiales Bernal

Abstract

The present study examines the impact of nepohualtzintzin, an ancestral calculation tool, on the development of logical-mathematical intelligence in 8-year-old children. It aims to evaluate its effectiveness in comparison with conventional teaching methods. The research adopts a pretest-post-test experimental approach, applying tests before and after the pedagogical intervention. Therefore, the sample consisted of 17 students from the Unidad Educativa Particular ‘Oviedo’ in Ibarra, Ecuador. During the process, the nepohualtzintzin was implemented as a manipulative didactic tool, integrating it into the teaching of basic mathematical operations. In this way, the results showed a significant increase in accuracy and speed in the resolution of calculations, demonstrating that the use of manipulative materials facilitates the understanding of abstract concepts and improves student motivation. From the teachers' perspective, a general lack of knowledge about this ancestral tool was identified, although a favourable attitude towards its incorporation in the classroom was evident. In conclusion, the application of nepohualtzintzin not only optimises logical-mathematical thinking, but also promotes meaningful, contextualised and culturally enriching learning. To ensure its effective implementation, continuous teacher training and the integration of innovative methodologies within the school curriculum are recommended, thus favouring the diversification of pedagogical strategies and the improvement of academic performance in mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ipiales Bernal, C. (2025). The Nepohualtzintzin as a Teaching Strategy for the Development of Logical-Mathematical Intelligence in 8-Year-Old Children. Revista Ecos De La Academia, 11(21), e1231. https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v11i21.1231
Section
Artículos sobre Innovación Educativa

References

Aguilar, L., y Jiménez, P. (2019). Estrategias didácticas para la enseñanza de operaciones básicas en educación primaria. Revista de Educación y Pedagogía, 31(2), 45-59. https://doi.org/10.1234/redp.v31i2.567

Álava, F. (2023). El desarrollo del pensamiento lógico-matemático . Dialnet . Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9586359.pdf

Andrade, E. (2024). Planificación Curricular Institucional (PCI), Unidad Educativa “Andes https://andescollege.edu.ec/w-contenido/subir/2024/01/no.pdf

Béjar, A. (2017). Efecto de un programa de enseñanza creativa . Redalyc . Recuperado de https ://www .redalyc .org /pdf /567 /56752038005 .pdf

Blanco Iturralde, J. A., Rocha Cajas, J. A., Rocha Cajas, E. P., Rocha Cajas , M. E., y Criollo Llumiquinga, L. J. (2024). La Necesidad de Capacitación Docente para una Implementación Efectiva de la Tecnología Educativa en el Aula. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 2347-2367. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10676 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10676

Borja, G. (2020). Actividades lúdicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de básica superior. archivo:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-ActividadesLudicasEnElProcesoDeEnsenanzaaprendizaj-8270398%20(1).pdf

Casales, M. D. S. R., Mendoza-Rivera, R. J., & Mendoza, A. C. (2021). Propuesta De Secuencia Didáctica Utilizando El Ábaco Nepohualtzintzin Para Los Cálculos Aritméticos. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(2), 7-22. DOI: https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i2.pp7-22

Espinoza-Pazmiño, G., Yánez-Angulo, M., y Pisco-Tendencia, M. (2022). La educación intercultural bilingüe y los retos de la enseñanza matemática en Ecuador. Ciencia Latina. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/9269/13781?inline=1

García, M., y López, A. (2018). El uso de materiales manipulativos en la enseñanza de matemáticas: Impacto en el aprendizaje de operaciones básicas. Revista de Investigación Educativa, 29(3), 102-118. https://doi.org/10.2345/rie.v29i3.890

Gómez Vásquez, JL, & Guzmán, B. (2022). Estrategias didácticas basadas en las inteligencias múltiples para la transformación de la enseñanza de la matemática en básica primaria. Revista Franz Tamayo , 4(11), 9–29. DOI: https://doi.org/10.33996/franztamayo.v4i11.955

Manrique Orozco, AM y Gallego Henao, AM (2013). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 101–108.

Martínez, C., y Torres, R. (2021). El impacto de las herramientas visuales en el aprendizaje matemático: Un estudio en educación primaria. Revista Latinoamericana de Matemáticas, 42(1), 75-92. https://doi.org/10.5438/rlm.v42i1.721

Matailo Vivar, N. V., y Ramón Salcedo, I. F. (2023). La importancia de los recursos didácticos manipulativos en el razonamiento lógico–Matemático. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7 (2), 10317–10337. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/6121 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6121

Mora, Castor David. (2003). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista de Pedagogía, 24(70), 181-272. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922003000200002&lng=es&tlng=es

Morales Peña, J. J. (2024). Saberes Matemáticos Ancestrales: una mirada Etnomatemática al tejido en lana de ovejo: Ancestral mathematical knowledge: an Ethnomathematical look at sheep wool weaving. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 16, 57-77. https://doi.org/10.22267/relatem.22152.94 DOI: https://doi.org/10.22267/relatem.22152.94

Novik, M. (2021, 25 de mayo). La prueba PISA-D reveló las brechas que persisten en la educación ecuatoriana – Plan V. Plan V. https ://planv .com .ec /historias /la -prueba -pisa -d -revelo -brechas -que -persisten -la -educacion -ecuatoriana/

Ñacato, C., Medina, P., y López, R. (2019). Saberes matemáticos ancestrales en las chakras andinas: Una herramienta pedagógica. Revista Espacios, 40(36). https://www.revistaespacios.com/a19v40n36/a19v40n36p15.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2023). Estudio Regional Comparativo y Explicativo. https ://es .unesco .org /fieldoffice /santiago /llece /erce2019

Reinoso Moreno, J. L., Córdova Cedeño, J. J., Chillan Cusi, M. E., Méndez Erazo, C. V., y Bernal Verdugo, J. P. (2024). Impacto del uso de recursos didácticos manipulativos en el aprendizaje de conceptos matemáticos básicos en estudiantes de básica elemental. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 2237–2248. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2409 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2409

Rincón-Montiel, A., González-Suárez, L., y Rojas-Barrios, M. (2023). Prácticas ancestrales Wayuu: Una incorporación en el diseño de trayectorias de aprendizaje de las matemáticas. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática 3(2). https://www.researchgate.net/publication/372111366_Practicas_ancestrales_Wayuu_una_incorporacion_en_el_diseno_de_trayectorias_de_aprendizaje_de_las_Matematicas DOI: https://doi.org/10.54541/reviem.v3i2.82

Rojas, D. (2019). La investigación cualitativa en educación. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7762065

Sánchez, I. H., Lay, N., Herrera, H., y Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias sociales, 27(2), 242-255. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7927662

Sono Toledo, DD, Batallas Bedón, SB, Aroca Fárez, AE, y Gordón Rogel, JE (2021). Desarrollo del razonamiento lógico matemático a través del instrumento de cálculo ancestral Nepohualtzintzin, en el aprendizaje de la aritmética para la educación general básica en la Unidad Educativa Ciudad de Ibarra, periodo escolar 2019-2020. Revista Universal de Investigación Educativa, 9(4), 757–764. https://doi.org/10.13189/ujer.2021.090407 DOI: https://doi.org/10.13189/ujer.2021.090407

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.