Afro-Ecuadorian Ethnoeducation. A literature review

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Yadira Haro Chávez
Omar Ortiz Huera

Abstract

The Afro-Ecuadorian Ethno-Education is an innovative proposal that assists in the development of a teaching and learning process with cultural relevance for the Afro-people. The study focused on analyzing the conceptions, perspectives, and challenges of the implementation of the ethno-educational program among Afro-Ecuadorian populations. The research is documentary-type, which allowed the review and analysis of different bibliographic sources about Afro-Ecuadorian ethno-education and its implementation in the educational field. As relevant results, the importance of the development of the ethno-educational proposal from the “home inside” conception in “Guardianas de los Saberes” institutions and other surrounding areas with a larger Afro population is highlighted. Since it favors the recognition and appreciation of ancestral knowledge, it strengthens cultural identity and fosters feelings of relevance towards one's own ethnic group. However, the “home outside” application perspective still has shortcomings because it is not applied throughout the National Educational System and there are no relevant curricular updates. In conclusion, Afro-Ecuadorian ethno-education is a proposal that must continue to be strengthened “home inside” and “home outside", for this, the training, awareness, and formation of the entire educational community are of great relevance for its real empowerment.

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How to Cite
Haro Chávez, Y., & Ortiz Huera, O. (2024). Afro-Ecuadorian Ethnoeducation. A literature review. Revista Ecos De La Academia, 10(20), e1102. https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v10i20.1102
Section
Artículos sobre Educación, Arte y Cultura
Author Biographies

Yadira Haro Chávez, Ministerio de Educación del Ecuador

Yadira Maribel Haro Chávez: Licenciada en Ciencias de la Educación, especialización Psicología Educativa y Orientación Vocacional por la Universidad Técnica del Norte. Magíster en Educación Básica por la Universidad Estatal del Milagro. Docente-tutor en el área de psicología en International Training Center durante dos años. Actualmente, docente de la Unidad Educativa “Andrés, F. Córdova”.

Omar Ortiz Huera, Ministerio de Educación del Ecuador

Kevin Omar Ortiz Huera: Licenciado en Ciencias de la Educación, especialización en Inglés por la Universidad Técnica del Norte. Maestrante del Programa de Maestría en Pedagogía del inglés como lengua extranjera de la Universidad Bolivariana del Ecuador. En la actualidad, docente de Escuela Fiscal Mixta Pedro de Puelles.

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