Briefing and debriefing and its usefulness as a tool in clinical simulation for health sciences students
Briefing and debriefing and its usefulness as a tool in clinical simulation for health sciences students
DOI:
https://doi.org/10.53358/lauinvestiga.v8i1.471Keywords:
Simulation Training, students, health sciencesAbstract
Simulation within the teaching process of health professionals, manages to reduce the distance between students and professional activities related to clinical care, being the Briefing and Debriefing tool used in clinical simulation for students of Health Sciences, with This premise, a scientific investigation was developed with the following objective: Determine the usefulness of briefing and debriefing as a tool in clinical simulation for Health Sciences Students. A descriptive review was carried out, analyzing a search in electronic databases. It has been of great importance to collect from the state of the art, on the documental research in a systemized way, giving, as a result, a deeper analysis which contributes to the study topic of those aspects related to these tools in learning environments aspects related to these tools in learning environments, where teachers and students act together who must reconsider and deliberate why they make certain decisions, evaluating their actions individually, as well as your act on the team. The usefulness of the briefing and debriefing was defined as part of the clinical simulation to achieve competencies and skills in Health Sciences students, a reason that encourages thinking about developing training programs for teachers and students as a methodology that facilitates the correction of possible errors that reduce the effectiveness of this process.
Downloads
References
UNAM. Fortaleciendo competencias a nivel curricular para facilitar la implementación de Enfermería de Práctica Avanzada en América Latina. Enfermería Univ. 2016;13(4):199–200.
Luis P, Martínez V, Ángel IM, Aspiazu B, Ortiz IIM. Resultados de trabajo del Grupo para el estudio de las Competencias en Salud. Educ Médica Super [Internet]. 2018;32(1):106–17. Available from: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n1/11_1269.pdf
Silva J. Competencias del docente de la carrera de medicina. Práctica Fam Rural 4(3) [Internet]. 2019; Available from: https://doi.org/10.23936/pfr.v4i3.134
Plasencia Díaz JA. Bases teóricas del portafolio en la educación médica basada en competencias. Educ Médica Super [Internet]. 2016;30(1). Available from: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2016/cem161p.pdf
Humanante Ramos P, Solís Mazón ME, Fernández Acevedo J, Silva Castillo J. Las competencias TIC de los estudiantes que ingresan en la universidad: una experiencia en la Facultad de Ciencias de la Salud de una universidad latinoamericana. Educ Médica, 20(3), 134-139 [Internet]. 2019; Available from: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.02.002
Flores MR, Hernández YY. Simulación clínica en la formación de estudiantes de Enfermería de la Universidad Católica de El Salvador. Anuario de Investigación: Universidad Católica de El Salvador, 9, 63-71. Anu Investig Univ Católica El Salvador [Internet]. 2020; Available from: doi: https://doi.org/10.5377/aiunicaes.v9i0.10236
Noa Silverio L, Aguilar Guzmán A, García Sánchez R. La formación en bioética de los profesionales de la salud mediante los entornos virtuales. Rev Cuba Educ Super 37(3) [Internet]. 2018;1–11. Available from: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n3/0257-4314-rces-37-03-e20.pdf
Otálora MLA, Mora MLA, Garrido ALC, Vega RDP, Mejía EAC, Ortegón RLG, et al. Simulación clínica: una experiencia en fisioterapia. Universidad de La Sabana. 2020.
Urra E, Sandoval S, Irribarren F. El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Investig en Educ médica [Internet]. 2017;6(22):119– 25. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2017.01.147
Casal Angulo M del C. La simulación como metodología para el aprendizaje de habilidades no técnicas en Enfermería. [Internet]. 2016. Available from: http://hdl.handle.net/10550/54430
Villacis A, Cunuhay C, Rueda D, Cevallos L. Fases de estandarización en clínica de simulación para la realización de prácticas en estudiantes de enfermería. Rev Científica Retos la Ciencia, 4(1), 55-64 [Internet]. 2020; Available from: http://retosdelaciencia.com/Revistas/index.php/retos/article/view/296/162
Torres DJ, Rodríguez PY, Portalanza A. Instrumento para evaluar la preparación de docentes en el uso de la simulación como estrategia didáctica. In Memorias del cuarto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador [Internet]. 2018. Available from: https://scholar.google.es/
Peñafiel AG, Zúñiga BB, González MD. El aprendizaje basado en simulación y el aporte de las teorías educativas. Espacios [Internet]. 2018;39(20). Available from: https://www.researchgate.net/profile/Betty_Bravo2/publication/328768949_El_aprendizaje_basado_en_simulacion_y_el_aporte_de_las_teorias_educativas_Learning_based_on_simulation_and_the_contribution_of_educational_theories_Contenido/links/5e2c65eda6fdcc70a14bbe20/El-aprendizaje-basado-en-simulacion-y-el-aporte-de-las-teorias-educativas-Learning-based-on-simulation-and-the-contribution-of-educational-theories-Contenido.pdf
Gutiérrez Cirlosa C, Navejac J, Sánchez Mendiola M. Modelos de educación médica en escenarios clínicos. Investig en Educ Médica. 2020
León-castelao E, Maestre JM. Prebriefing en simulación clínica: análisis del concepto y terminología en castellano. Educ Médica [Internet]. 2019;20(4):238–48. Available from: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.12.011
Lioce L, Meakim CH, Fey MK, Chmil JV, Mariani B, Alinier G. Standards of Best Practice: Simulation Standard IX: Simulation Design. Clin Simul Nurs [Internet]. 2015;11(6):309–15. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2015.03.005
Roussin CJ, Larraz E, Jamieson K, Maestre JM. Psychological Safety , Self-Efficacy , and Speaking Up in Interprofessional Health Care Simulation. Clin Simul Nurs [Internet]. 2018;17:38–46. Available from: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2017.12.002
Maestre M, Rudolph W. Teorías y estilos de debriefing: el método con buen juicio como herramienta de evaluación formativa en salud. Rev Esp Cardiol. [Internet]2015;68(4):282–5.Disponible en: https://simulacion-clinica5.webnode.es/_files/200000631-4b28b4b28d/4%20Maestre.%20Debriefing,%20el%20m%C3%A9todo%20con%20buen%20juicio.pdf
Díaz-guío DA, Cimadevilla-calvo B. Educación basada en simulación: debriefing, sus fundamentos, bondades y dificultades. Rev Latinoam Simulación clínica. [Internet]2019;1(2):95–103.Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/simulacion/rsc-2019/rsc192f.pdf
Ayala Valladolid D, Espinoza Moreno TM. Utilidad de la simulación clínica para lograr competencias en estudiantes de enfermería en tiempos de COVID-19. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2020;36:1–16. Available from: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3946/614
Hernández SR, Fernández CC, Baptista LP. Metodología de la Investigación [Internet]. 2004. 533 p. Available from: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/38911499/Sampieri.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1543148665&Signature=gzGdqHJ%2Fv3MJcjIUuxzTxZg4WM4%3D&response-content-disposition=inline%3B filename%3DSampieri.pdf%0Ahttps://pdfs.semantics
Díaz V, Calzadilla A. Artículos científicos, tipos de investigación y productividad científica en las Ciencias de la Salud. Ciencias la Salud. 2016;14(1):115–21.
Hutton B, Catalá F, Moher D.La extensión de la declaración PRISMA para revisiones sistemáticas metaanálisis en red:PRISMA-NMA. Revista medicina clínica[Internet].2016;147(6):262-266. Disponible en: https://www.elsevier.es/en-revista-medicina-clinica-2-articulo-la-extension-declaracion-prismarevisiones-S0025775316001512
Aguilera Eguía R, Torres Morera LM, Videla Roco AG, Yáñez Baeza CA. ¿Dónde y cómo busco información científica fiable y de calidad? Parte V. Rev Soc Esp Dolor. 2017;24(4):217–8.
Ávila R, Mahana P, Rivera C, Mc Coll P. Simulación Clínica como método de formación de competencias en estudiantes de medicina.
Rev Educ Cienc Salud [Internet]2016;13(1):11–4.Availablefrom: h t t p s : / / s c h o l a r . g o o g l e . e s / s c h o l a r ? h l = e s & a s _ s d t = 0 % 2 C 5 & a s _ylo=2016&q=debriefing+simulación+clínica+ciencias+de+la+salud&btnG=#d=gs_cit&u=%2Fscholar%3Fq%3Dinfo%3AzsKs6jBdHZoJ%3Ascholar.google.com%2F%26output%3Dcite%26scirp%3D4%26hl%3Des
Tisi Lanchares J. La simulación clínica posterior a la pandemia COVID-19. ODOVTOS-International J Dent Sci. 2020;3(22):16–8.
Negri EC, Mazzo A,Martins JCA,Pereira Junior GA, Almeida RG dos S, Pedersoli CE. Simulación clínica con dramatización: beneficios percibidos por estudiantes y profesionales de la salud. Rev Latino-Am Enferm.[Internet].2017;25. Disponible en: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-11692017000100604&script=sci_arttext
Valencia Castro J, Sara Tapia V, Olivares Olivares SL. La simulación clínica como estrategia para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de medicina. Investig en Educ médica [Internet]. 2019;8(29):13–22. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.08.003
Álvarez MC. Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología Characterization of the components of the teachinglearning process in dental medicine. 2020;34(3).
Torres AR, Soto ECJ, Patiño DC. Significados de la profesión médica desde la ideología de las y los profesionales de la medicina. Salud Colect[Internert]. 2020;16. Available from: https://doi.org/10.18294/sc.2020.2798
Pérez Fuentes M del C, Molero Jurado M del M, Herrera Peco I, Oropesa Ruiz NF, Gázquez Linares JJ.Propuesta de un Modelo de Humanización basado en las Competencias Personales : Modelo HUMAS. Eur J Heal Res.[Internet] 2019;5(1):63–77.Available from: file:///C:/Users/HP/Downloads/Dialnet-PropuestaDeUnModeloDeHumanizacionBasadoEnLasCompet-7114142.pdf
Fernández Luque M. La formación en competencias digitales de los profesionales de la salud en el lugar de trabajo. Rev Cuba Inf en Ciencias la Salud [Internet]. 2019;30(2):1–23. Available from: http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v30n2/2307-2113-ics-30-02-e1322.pdf
Solli H, Haukedal TA, Husebø SE, Reierson IÅ. El arte del equilibrio: el papel del facilitador en el briefing en el aprendizaje basado en la simulación desde la perspectiva de los estudiantes de enfermería: un estudio cualitativo. Enfermería BMC , 19 [Internet]. 2020;1–11. Available from: https://doi.org/10.1186/s12912-020-00493-
Opazo E, Rojo E, Maestre J. Modalidad de formación de instructores en simulación clínica: el papel de una estancia o pasantía. Educ Med. [ Internet].2017 [ Citado 09 noviembre 2020]; 18(1): 22-29. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.07.008
Piña A, Gonzales L, Fruto A. Avances de la simulación clínica en Ecuador. Rev.Sinapsis. [ Internet] 2017 [ Citado 21 noviembre 2020]; 2 (11). Disponible en: https://www.itsup.edu.ec/sinapsis/index.php/sinapsis/article/view/128/115
Benaglio C. Antes del encuentro con el paciente. En: Benaglio C, Behrens C, Riquelme A. Manual del tutor clínico. Chile: Universidad del desarrollo; 2018.p.82-86.
Anglada MI, Fernández CG, Núñez LM. Una estrategia para la formación en seguridad del paciente durante la residencia: desde el incidente crítico a la simulación. Parte 2. Educ Médica, 20(4), 231-237 [Internet]. 2019; Available from: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.03.001
Guerrero AB, Quintero GF, Osorio AA, López SM. Simulación de alta fidelidad y método pausa reflexión en estudiantes de medicina de la UNAM. Educ Médica [Internet]. 2019; Available from: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.02.011
Galdames S. Liderando y Gestionando el Tiempo Docente Liderando y Gestionando. Available from: https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2018/12/PL4_S.G._LIDERANDO-YGESTIONANDO-EL-TD_06-12-18.pdf
Ortíz LM, Alzate Avendaño LE, Iturriaga Hernández JL, Monoga Castro BA, Navas Laguna MD, Romero Rojas JD (2019). Modelo de intervención psicosocial: Apoyo al apoyo para los Tecnólogos en Atención Pre Hospitalaria del 123 (Doctoral dissertation). [Internet]. 2019. Available from: http://repository.unac.edu.co/handle/11254/921
Balart CR, Parada DZ. Aprendizaje de la seguridad asistencial en medicina intensiva. ARS MEDICA Rev Ciencias Médicas, 45(4) [Internet]. 2020; Available from: https://arsmedica.cl/index.php/MED/article/view/1703
Hilario-huapaya N. Simulación en enfermería : Desafíos y oportunidades para aplicarla en la docencia de la especialidad. 2018;11(1):1–3.
Amaro López L, Hernández González PL, Hernández Blas A, Hernández Arzola LI. La simulación clínica en la adquisición de conocimientos en estudiantes de la Licenciatura de Enfermería. Enfermería universitaria, 16(4), 402-413. Enfermería Univ [Internet]. 2019;16(4):402–13. Available from: http://www.revista-enfermeria.unam.mx/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/543
Gutiérrez FP, Martigani MD. Código de Ética para escenarios de enseñanzaaprendizaje de Ciencias de la Salud con simulación clínica. Rev Electrónica Didáctica en Educ Super (17) [Internet]. 2019; Available from: http://ojs.cbc.uba.ar/index.php/redes/article/view/114/119
Gutiérrez Y. La Simulación Clínica en el entorno actual del Aprendizaje Virtual como una herramienta de Innovación Docente. Yachay-Revista Científico Cult [Internet] 2020;9(01): 563-8. Disponible en: https://doi.org/10.36881/yachay.v9i01.231
Lemay DJ, Morin MM, Bazelais P, Doleck T. Modeling Students ’ Perceptions of Simulation-Based Learning Using the Technology Acceptance Model. Clin Simul Nurs [Internet]. 2018;20:28–37. Available from: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2018.04.004
Reeves NE, Waite MC, Tuttle N, Bialocerkowski A. Simulated patient contributions to enhancing exercise physiology student clinical assessment skills. Adv Simul [Internet]. 2019;4(Suppl 1):1–10. Available from: http://dx.doi.org/10.1186/s41077-019-0097-6
Anderson E, Bennett S. Taking a closer look at undergraduate acute care interprofessional simulations: lessons learnt. J Interprof Care [Internet]. 2019;1–12. Available from: https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1676705
Zorn C, Dillenseger J, Bauer E, Moerschel E, Bachmann B. Motivation of student radiographers in learning situations based on role-play simulation: A multicentric approach involving trainers and students. Radiography [Internet]. 2018; Available from: https://doi.org/10.1016/j.radi.2018.09.002
Jara Rosales S, Villanueva R, Pérez C, Godoy C, Fernandez J, Sepúlveda J. Percepción de estudiantes de tercer año de la carrera de obstetricia de la Universidad San Sebastián sobre el escenario simulado “eritroféresis neonatal.” Matronería Actual. 2020;1:17–26.
Moraes Bastos MS. El debriefing aplicado a la enseñanza de enfermería: ¿qué principios didácticos y pedagógicos ofrece como método de evaluación formativa el debriefing dentro de la simulación clínica a docentes de enfermería? [Internet]. 2020. Available from: http://repositorio.uai.edu.ar:8080/handle/123456789/1834
Ruiz Vera P, Gue Martini J. Satisfacción de estudiantes de enfermería con práctica de simulación clínica en escenarios de alta fidelidad. Texto Context Enferm [Internet]. 2020;29:1–12.Disponible en:https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0348
Armijo Rivera I. Aprendizaje del razonamiento clínico: aporte de la simulación de alta fidelidad con debriefing en medicina. [Internet]. 2020. Available from: http://repositorio.udec.cl/handle/11594/566
Altamirano J. La simulación clínica: Un aporte para la enseñanza y aprendizaje en el área de obstetricia. Revista electrónica educare. [Internet]. 2019 [ Citado 22 de febrero 2020]; 23(2): 1-21. Disponible en: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/9589
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Doris Emperatriz Cajamarca Chillagana, Evelin Fernanda Velasco Acurio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
La U Investiga by La U Investiga is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.You can find permissions beyond those granted with this license athttp://revistasojs.utn.edu.ec/index.php/lauinvestiga/index