Aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en la enseñanza de funciones exponenciales y logarítmicas.
Main Article Content
Abstract
Rationale: Due to the presence of a low academic performance, memorization and execution of algorithms taught by mathematics teachers, it leads to students not developing logical reasoning and not being able to relate problems with the environment aspects. Objective: The objective of this article is to determine if the problem-based learning methodological strategy for teaching the mathematics chapter "Exponential and Logarithmic Functions" is related to academic performance in Mathematics. Methodology: The research is quasi-experimental, with a descriptive and relational scope; We worked with 289 students from the third years of high school in a public educational institution in Ibarra, Imbabura province (Ecuador), with the chapter of Mathematics subject: Exponential and Logarithmic Functions, in the year 2021; a test was applied to them in order to measure their academic performance and determine differences. Results: The results obtained in this research demonstrate the existence of a significant difference in their academic performance in a positive sense as a consequence of the applied methodology. Conclusion: With 95% confidence, it has been determined that students who have worked with the Problem-Based Learning methodological strategy tend to improve their academic performance in mathematics.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores transfieren los derechos de publicación a la revista en todos sus formatos y medios digitales.
En lo referente al Copyright CC BY-NC-SA 4.0 Esta revista está bajo una licencia de https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/.
Usted es libre de:
- Compartir: copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar: remezclar, transformar y construir sobre el material
- El licenciante no puede revocar estas libertades siempre y cuando usted siga los términos de la licencia.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución: debe dar el crédito apropiado, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se hicieron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o a su uso.
- No comercial: no puede utilizar el material con fines comerciales.
- ShareAlike - Si remezcla, transforma o construye sobre el material, debe distribuir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
- Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que la licencia permita.
Avisos:
No tiene que cumplir con la licencia para los elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
No se dan garantías. Es posible que la licencia no le dé todos los permisos necesarios para su uso previsto. Por ejemplo, otros derechos como la publicidad, la privacidad o los derechos morales pueden limitar la forma en que utiliza el material.