Reduced participation in traditional games: a limiting factor for aerobic capacity in adolescents aged 11 to 15 years
Main Article Content
Abstract
The present research work focuses on the possibility of using traditional games as an alternative educational tool to improve aerobic capacity and prevent health problems derived from sedentary lifestyles. The objective of the present study was to evaluate the effectiveness of the incorporation of traditional games as an alternative to improve the aerobic capacity in students of the eighth and ninth year of general basic education of the "A", "B" and "C" parallels of the "Gabriela Mistral" Educational Unit, who are between 11 and 15 years old. The research methodology used was quantitative, descriptive in scope and non-experimental in design. In this framework, a questionnaire was applied to collect information about the students' knowledge of traditional games. In addition, the Ruffier-Dickson test was used to obtain data to assess the level of aerobic capacity of the students. The study summarises the importance of traditional games in physical activity and cultural preservation and shows the importance of regular monitoring of aerobic capacity to prevent future cardiovascular problems affecting students' daily lives.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores transfieren los derechos de publicación a la revista en todos sus formatos y medios digitales.
En lo referente al Copyright CC BY-NC-SA 4.0 Esta revista está bajo una licencia de https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/.
Usted es libre de:
- Compartir: copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar: remezclar, transformar y construir sobre el material
- El licenciante no puede revocar estas libertades siempre y cuando usted siga los términos de la licencia.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución: debe dar el crédito apropiado, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se hicieron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o a su uso.
- No comercial: no puede utilizar el material con fines comerciales.
- ShareAlike - Si remezcla, transforma o construye sobre el material, debe distribuir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
- Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que la licencia permita.
Avisos:
No tiene que cumplir con la licencia para los elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
No se dan garantías. Es posible que la licencia no le dé todos los permisos necesarios para su uso previsto. Por ejemplo, otros derechos como la publicidad, la privacidad o los derechos morales pueden limitar la forma en que utiliza el material.
References
Arias et al. (2020)
(Roa et al., 2019)
Mena (2015)
Bizzozero Peroni y Díaz Goñi (2020)
Gualteros et al. (2021)
(OMS, 2022)
Cecilia (2015)
Ortiz y Estela (2018)
(Morales y Esther, 2022)
(Hernández et al., 2018)
Ochoa y Chiquito (2017)
(Canu y Duque, 2017)
George y Mallery (2003)
Rodríguez y García Padilla (2021)
(Ministerio de Educación, 2016)
(American Heart Association, 2021)
(Sandoval, 2019)
OMS (2017)