Artificial Intelligence in Elementary Education: Innovations, Challenges and Future Perspectives

Main Article Content

Steven Gabriel Nicolalde Jaramillo
Melany Mayerli Narvaéz Valverde

Abstract

Artificial Intelligence (AI) has conquered the educational space, offering unprecedented possibilities for teaching and learning. Its potential to deliver personalized learning, streamline administrative management, and provide comprehensive support is a significant advancement in the way learning is generated. At the same time, AI-based platforms are transforming the way feedback is provided, allowing teachers to focus their educational activity on those activities that generate holistic development for each and every one of their students. However, this same aspect can also pose challenges, many of which are of an ethical and practical nature, as in the case of data processing capabilities, algorithmic bias, and the digital divide in which we run the risk of immersing ourselves by incorporating AI into the educational system, all perspectives that add a new bias to the inequality already present in it. These concerns show us the need to train teachers in the ethical and conscious use of AI to achieve a correct integration of AI tools.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nicolalde Jaramillo, S. G., & Narvaéz Valverde, M. M. (2025). Artificial Intelligence in Elementary Education: Innovations, Challenges and Future Perspectives. Revista Ecos De La Academia, 11(21), e1218. https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v11i21.1218
Section
Ensayos
Author Biography

Melany Mayerli Narvaéz Valverde, Universidad Técnica del Norte

Estudiante de Educación Básica en modalidad en línea en la Universidad Técnica del Norte. Interesada en explorar nuevas metodologías para la enseñanza, enfocándose en la equidad y la inclusión en el ámbito educativo. Como coautora, este ensayo es nuestra primera incursión en la escritura académica, con la intención de fortalecer nuestras competencias y contribuir al debate sobre el impacto de la tecnología en la educación.

References

Araújo, C. F. (2021). A aplicação da inteligência artificial no customer journey digital: indústria da moda [Tesis de maestría, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22402

Bolaño-García, M., & Duarte-Acosta, N. (2023). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista Colombiana De Cirugía. https://doi.org/10.30944/20117582.2365

Camacho, M. U., Tambasco, P., Martínez, S., & Correa, M. G. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la educación. Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, 41–57. https://doi.org/10.6018/riite.584501

Cui, W., Xue, Z., & Thai, K. (2019). Performance comparison of an AI-based Adaptive Learning System in China. arXiv (Cornell University). https://doi.org/10.48550/arxiv.1901.10268

Del Puerto, D. A., & Esteban, P. G. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 25(2). https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Loayza, K. C. (2024). Transformando la Educación Básica: Retos y Perspectivas de la Inteligencia Artificial. Revista Científica De Salud Y Desarrollo Humano, 5(2), 01–17. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i2.113

Martínez-Comesaña, M., Rigueira-Díaz, X., Larrañaga-Janeiro, A., Martínez-Torres, J., Ocarranza-Prado, I., & Kreibel, D. (2023). Impacto de la inteligencia artificial en los métodos de evaluación en la educación primaria y secundaria: revisión sistemática de la literatura. Revista De Psicodidáctica, 28(2), 93–103. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2023.06.001

Montiel-Ruiz, F. J., & Ruiz, M. L. (2023). Inteligencia artificial como recurso docente en un colegio rural agrupado. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, 28–40. https://doi.org/10.6018/riite.592031

Peñalvo, J. G., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2023). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 27(1), 9–39. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

Puntillo, P. (2023). Cómo se utiliza la inteligencia artificial en la educación y 10 maneras de que usted también pueda hacerlo. ClassPoint. https://www.classpoint.io/blog/es/como-se-utiliza-la-inteligencia-artificial-en-la-educacion-y-10-maneras-de-que-usted-tambien-pueda-hacerlo

Rivera, R. V., Álvarez, D. M., Leal-Orellana, P., & Ruiz-Garrido, A. (2024). Uso de Inteligencia Artificial en educación superior y sus implicancias éticas. Mapeo sistemático de literatura. Hachetetepé Revista Científica De Educación Y Comunicación, 28. https://doi.org/10.25267/hachetetepe.2024.i28.1105

Rodríguez Almazán, Y., Parra-González, E. F., Zurita-Aguilar, K. A., Jezreel Mejía, M., & Bonilla Carranza, D. (2023). ChatGPT: La inteligencia artificial como herramienta de apoyo al desarrollo de las competencias STEM en los procesos de aprendizaje de los estudiantes. ReCIBE. Revista electrónica de Computación, Informática, Biomédica y Electrónica, 12(1), 1-12.

Torre, J. (2024). Carnegie Learning: Innovación en la Tutoría Inteligente Adaptativa. delatorre.ai. https://delatorre.ai/carnegie-learning-innovacion-en-la-tutoria-inteligente-adaptativa/

Torres, A. (2023). Crean en Venezuela el primer robot de IA para enseñanza. BeInCrypto. https://es.beincrypto.com/venezuela-crean-primer-robot-ia-ensenanza-latinoamerica/

Tramallino, C. P., & Zeni, A. M. (2024). Avances y discusiones sobre el uso de inteligencia artificial (IA) en educación. Educación, 33(64), 29–54. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.m002

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.