Hábitos de consumo y uso de medios digitales en los estudiantes de la Universidad Técnica del Norte
Main Article Content
Abstract
El crecimiento exponencial de Internet ha introducido cambios sustanciales en la forma de actuar, trabajar, comunicarnos y fundamentalmente en el aprendizaje. Este avance tecnológico es un recurso indispensable para innovar las prácticas pedagógicas y alcanzar el desarrollo humano que la sociedad requiere. Por lo tanto, el propósito de esta investigación es identificar los hábitos de consumo y uso de medios digitales en los estudiantes de la Universidad Técnica del Norte a fin de considerar su empleo en el aprendizaje. El estudio es no experimental, cualitativo y descriptivo para el cual se utilizó un instrumento de medición de tipo cuestionario en una muestra no probabilística de 321 estudiantes. Los resultados obtenidos permiten evidenciar que el 65% son mujeres, 94% tienen entre 18 a 24 años de edad, 42% emplea una Laptop para acceder a internet y el 35% usa Smartphone. Así mismo, el 82% pasa entre 1 a 7 horas navegando en la red, el servicio de mensajería instantánea de mayor uso es WhatsApp y la red social con mayor alcance entre los estudiantes es Facebook. Sin embargo, se puede concluir que 9 de cada 10 estudiantes usan los medios digitales e internet para realizar sus tareas educativas; por lo tanto, la influencia e impacto de la tecnología e Internet es positiva en los estudiantes de la comunidad universitaria.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors transfer the publication rights to the journal in all its formats and digital media.
Regarding Copyright CC BY-NC-SA 4.0, this journal is under a license of https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/.
You are free to:
Share: copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt: remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
1. Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
2.Non-Commercial:You may not use the material for commercial purposes.
3. ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
4.No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or when your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not grant you all the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
LEGAL CODE CC BY-NC-SA 4.0