Paradigmas y modelos pedagógicos de los postulados científicos en el espacio de aula en la Universidad Técnica de Ambato
Main Article Content
Abstract
La tendencia pedagógica de la Educación superior es proponer nuevos y sólidos modelos pedagógicos para la formación de los jóvenes universitarios mediante la propuesta de nuevos paradigmas educativos, partiendo del reconocimiento de los existentes. Los objetivos planteados han sido la identificación de los paradigmas educativos y, consecuentemente, los enfoques aplicados desde el espacio de planificación curricular a más de corroborar si en el ejercicio profesional se aplica la filosofía institucional establecida de manera participativa. Los materiales utilizados han sido instrumentos validados por expertos, los cuales han sido aplicados a los docentes universitarios de la Técnica de Ambato mediante encuestas. El presente estudio se lo realizó en la zona central del país, en la ciudad de Ambato, en las diez facultades. El estudio es de carácter descriptivo longitudinal.Se ha determinado que la filosofía institucional declarada en las planificaciones a nivel meso curricular, responde objetivamente a la realidad actual del país, concluyendo que el docente universitario en su labor diaria, logra proyectar los postulados oficiales en la praxis educativa durante el ejecicio de la docencia.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors transfer the publication rights to the journal in all its formats and digital media.
Regarding Copyright CC BY-NC-SA 4.0, this journal is under a license of https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/.
You are free to:
Share: copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt: remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
1. Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
2.Non-Commercial:You may not use the material for commercial purposes.
3. ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
4.No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or when your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not grant you all the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
LEGAL CODE CC BY-NC-SA 4.0