Gender and education in Ecuador A historical analysis of female and male dynamics in the school context
Main Article Content
Abstract
Gender gap has been a problem that has constituted several social spaces, generating given perceptions about the actions of men and women, what eventually creates stigma and limitations relating to their private, family, academic and social life. In such a way the purpose of this research paper is to identify how gender relations have been forged in the education field, with the aim of identifying shortcomings and generate a reflection on practices and instituted habits in educational institutions. Historical reviewing of educational institutions in Ecuador allows us to understand the transformation of social dynamics throughout the years and the process for the inclusion of women within the various social spheres into what is known now, permitting consolidating a critical view on established structures and the need of a profound transformation to strengthen respect for the rights in any of its dimensions of a greater justice and equity.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors transfer the publication rights to the journal in all its formats and digital media.
Regarding Copyright CC BY-NC-SA 4.0, this journal is under a license of https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/.
You are free to:
Share: copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt: remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
1. Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
2.Non-Commercial:You may not use the material for commercial purposes.
3. ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
4.No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or when your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not grant you all the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
LEGAL CODE CC BY-NC-SA 4.0
References
Alarcón, L., & Conde, J. (2003). Manuales escolares, ciudadanía e identidad nacional en el Caribe colombiano. Análisis heurístico, bibliográfico y estudio histórico, educativo y pedagógico, 1832-1898”. Conciencias.
Ávila, F. M. (2005). Socialización, educación y reproducción cultural: Bordieu y Bernstein. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 159-174. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419109
Bermúdez, I. (2015). La Educación de las Mujeres en los Países Andinos. El siglo XIX (Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador ed.). Quito: Corporación Editora Nacional.
Cabezas, P. (2020). La inclusión de las mujeres: Entre la educación técnica y las políticas educativas caso IEF Sucre. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador. Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/7784/1/T3367-Cabezas-La%20inclusion.pdf
Castillo, S. M., & Gamboa, A. R. (2013). LA VINCULACIÓN DE LA EDUCACIÓN Y GÉNERO. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 13(1), 1-16. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44725654014
(2008). Constitución de la República del Ecuador.
Delgado, G. (2015). Coeducación: Derecho Humano. Península, 10(2), 29-47.
Goetschel, A. M. (2007). Educación de las mujeres,maestras y esferas públicas (FLACSO, Sede Ecuador ed.). Quito: Abya Yala.
Gómez-Luna, E., Fernando-Navas, D., Aponte-Mayor, G., & Betancourt-Buitrago, L. A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de u estructuración y sistematización. DYNA, 81(184), 158-163. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49630405022
Graña, F. (2008). El asalto de las mujeres a las carreras universitarias "masculinas": cambio y continuidad en la discriminación de género. PRAXIS, 12, 77-86.
Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. P. (2014). Metodología de la Investigación.
Hilario, K. E. (2015). La teoría del poder de Foucault en el ámbito educativo. Horizonte de la Ciencia, 5(9), 127-133.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2018). La educación en Ecuador: logros alcanzados y nuevos desafíos. Resultados educativos 2017-2018.
La Mujer. (1905). Revista Mensual de Literatura y Variedades, 128-160.
Ministerio de Educación del Ecuador. (2019). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria. Segunda Edición.
Morales, M. (16 de Agosto de 2017). Datos y brecha de género en Ecuador. Obtenido de DataLat: https://datalat.org/datos-para-comprender-la-brecha-de-genero-en-ecuadorhttps://datalat.org/datos-para-comprender-la-brecha-de-genero-en-ecuador
Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos.
Organización de las Naciones Unidas. (2014). Los derechos de la mujer son derechos humanos.
Pastor, J. (2006). Los movimientos sociales. De la crítica de la modernidad a la denuncia de la globalización. 15(2).
Prieto, M. (2005). Mujeres ecuatorianas Entre las crisis y las oportunidades 1990-2004. Quito: Consejo Nacional de las Mujeres - CONAMU; FLACSO, Sede Ecuador; Fondo de Desarrollo de las Naciones Unidas para la Mujer UNIFEM - Región Andina; Fondo de Población de las Naciones Unidas UNFPA - Ecuador.
Primicias. (2022). Más mujeres ocupan cargos ejecutivos en 2022, según el Foro Económico. Primicias. Obtenido de https://www.primicias.ec/noticias/economia/desigualdad-salarial-mujeres-redujo-ecuador/#:~:text=En%20junio%20de%202022%2C%20un,todo%20en%20el%20sector%20privado.
Proaño, P. (2004). Convivencia educativa y relaciones de género en tres colegios particulares de Quito: Miradas adolescentes. Quito: Universidad Andina Somón Bolívar.
Ríos, T. (2016). El ideal de mujer en Rousseu. Revista Científica de la, 3(1), 24-30.
Ros, G. S. (2010). El movimiento de mujeres en Ecuador: perspectiva histórica, reivindicaciones y logros.
Rousseau, J. J. (2000). Emilio o la Educación. (R. Viñas, Trad.) Argentina: Aleph.
Sepúlveda, L. (2017). La Educación Técnico-Profesional En América Latina Retos y Oportunidades Para La Igualdad de Género. Serie Asuntos de Género, 44. doi:https://doi.org/1564-4170
Sinardet, E. (2000). La Mujer en el Proyecto Nacional de la Revolución Liberal Ecuatoriana (1895-1925): ¿Qué representación de la mujer? (Francisco Morales Padrón, Ed.) 1441-1457.
Vaca, M. C. (1932). Informe de Ministro de Instrucción Pública. Bellas Artes, Comercio y Telégrafos.
Vicent, M. M. (2014). El papel de las trabajadoras durante la industrialización europea del Siglo XIX. Construcciones discursivas del movimiento obrero en torno al sujeto “mujeres”. Fòrum de recerca, 149-163. doi:http://dx.doi.org/10.6035/ForumRecerca.2014.19.11
Villegas, E. (2013). La educación de las mujeres ecuatorianas a través de los Informes de Ministros de 1930 a 1940.