Articulation between the plastic arts and creative writing in vulnerable children Red de Escritores de Medellín Project

Main Article Content

Manuel Felipe Álvarez Galeano

Abstract

The investigation is presented, based on research on creative writing, based on reflections and conclusions arising from the axis of interdisciplinarity as a method of incentive and stimulation of communication skills (reading, writing, listening and speaking), during the Red de Escritores Ciudad de Medellín program. In this dialogue, dynamic strategies of approach are projected in these groups, in order to avoid revictimization, stigma, and propose ways of expression, strokes, creative writing and music, in discursive consonance with the realities, based on the contributions of Rodari, Cassany and others, based on various programs with support from the public sector, in settings such as prisons, educational units, foundations and cultural centers. Likewise, through these considerations, critical thinking is stimulated as a dynamic of daily questioning that tends towards an articulation between self-knowledge and the self-worth of individuals as subjects of rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Galeano, M. F. (2024). Articulation between the plastic arts and creative writing in vulnerable children: Red de Escritores de Medellín Project. Revista Ecos De La Academia, 10(19), e1079. https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v10i19.1079
Section
Artículos sobre Educación, Arte y Cultura
Author Biography

Manuel Felipe Álvarez Galeano, Universidad Católica de Cuenca

Escritor, artista plástico e investigador colombiano residente en Ecuador. Doctor en Estudios Sociales de América Latina, máster en Estudios Avanzados en Literatura Española e Hispanoamericana y filólogo hispanista. Ha ganado cerca de 30 premios, como el XI Concurso Internacional «Ermelinda Díaz» 2021 en Chile y la convocatoria de la Alcaldía de Cuenca en 2023. Entre sus 15 libros, se destacan Martín y la parranda de los animales (2019), ¿Y quién nos rescata del humo? (2022) y el Curso dinámico de escritura para la sociedad del conocimiento (2023). 

References

Álvarez-Galeano, M. F. (2023). Neoliberalismo, periferia y crecimiento urbano de Medellín: 1980-2023: Neoliberalism, periphery and urban growth of Medellín: 1980-2023. Revista Científica Ecociencia, 10(4), 88–109. https://doi.org/10.21855/ecociencia.104.839 DOI: https://doi.org/10.21855/ecociencia.104.839

Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Constitución Política de Colombia. Centro de Documentación Judicial.

Calvino, I. (2023). Ciudades invisibles. Siruela.

Cassany, D., y Castellà, J. M. (2011). Aproximación a la literacidad crítica. Perspectiva. 2011; 28 (2): 353-374. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/21187/Cassany_PERSPECTIVA_28_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p353

De Saint-Exupéry, A. (2018). El Principito. Veta Ediciones.

Erro, A. (2000). La ilustración en la literatura infantil. RILCE: Revista de filología hispánica, 16(3), 501-511. DOI: https://doi.org/10.15581/008.16.26774

Galeano, E. (2010). El libro de los abrazos. Siglo XXI.

Henley, W. E. (1974). Invictus. En: J. Ferrer-Vidal. Los poemas hospitalarios de WE Henley. Jano: Medicina y humanidades, (123), 123-123.

Lavoe, H. (2018). Juanito Alimaña [archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Evl18kT8LqQ

Llorens García, R. F. (2000). Literatura infantil y valores. Puertas a la lectura, (9), 76. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/206248.pdf

Martínez, A. (1999). Vida y literatura. Identidad personal e identidad del personaje. Thémata, 23, 271-276. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/27482/file_1.pdf?sequence=1

Martínez Ramírez, R. E., Rodríguez Benavides, Á. J., y Sáenz Escobar, M. C. (2019). Literatura, lúdica y tic en la promoción de las habilidades comunicativas [tesis de maestría, Universidad de Cartagena]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/11311/0487.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Monsalve Upegui, E. M., Franco Velásquez, M. A., Ríos, M. A., Betancur Trujillo, V. L. y Ramírez Salazar, D. A. (2009). Desarrollo de las habilidades comunicativas en la escuela nueva. Revista Educación y Pedagogía, (55), 189-210. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/download/9766/8979/

Moral Anel, S. (2018). La ilustración en la literatura infantil: una aportación en primera persona [tesis de titulación, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/32359

Paladines, L., y Álvarez-Galeano, M. F. (2022). La enseñanza de la Lengua y la Literatura en tiempos de pandemia en la Región Sur de Ecuador. Revista de Educación, (25.1), 379-395. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5863

Pink Floyd. (2023). Brain Damage [archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=QFdkM40KOhE

Rama, A. (1998). La ciudad letrada. Arca

Reyes, T. (1999). Métodos cualitativos de investigación: los grupos focales y el estudio de caso. In Forum empresarial (Vol. 4, No. 1, pp. 74-87). Universidad de Puerto Rico. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6230192.pdf DOI: https://doi.org/10.33801/fe.v4i1.2892

Rodari, G. (2004). La imaginación en la literatura infantil. Imaginaria: revista quincenal de literatura infantil, N° 125, párr. 3. https://www.imaginaria.com.ar/12/5/rodari2.htm

Rodari, G. (2017). Escuela de fantasía. Reflexiones sobre educación para profesores, padres y niños. Blackie Books.

Rodríguez López, J. (1991). El método explicativo en las epistemologías regionales de la actividad física. Apunts. Educación física y deportes, 2(24), 19-26. https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/download/381297/474409

Sierra Jaramillo, L. G., Borges, J., Granata, L. M., Kafka, F., Giorgio, M. D., Pund, E., ... y Tabalado, J. J. (2017). Animales en la poesía: selección de poemas. Editorial Universidad de Antioquia.

Tabash Blanco, N. (2002). La lectura creativa: propuestas para fortalecer la expresión escrita. Revista Electrónica Educare, (2), 99-111. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/download/958/15480 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.8

Troncoso, M. (1992). El poema espacio donde la otredad manifiesta la trascendencia. Universitas Humanística, 36(36), 40.

Villarini Jusino, Á. R. (2003). Teoría y pedagogía del pensamiento crítico [archivo PDF]. Perspectivas psicológicas, 3(4), 35-42. https://www.academia.edu/download/46916511/Teoria_y_Pedagogia_del_pensamiento_critico.pdf

Zaldívar Sansuán, R. (2016). El desarrollo de la conciencia emocional en la adolescencia a través de la poesía [tesis de maestría, Universidad Complutense de Madrid]. https://n9.cl/x7lu6

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.