Analysis of the Reforms to the Academic Regime Regulation and their Impact on Curriculum Redesign in Undergraduate Programs in Ecuador

Main Article Content

Maria Compte Guerrero
Martha Maria Sánchez del Campo Lafita

Abstract

With the purpose of analyzing how the multiple reforms of the Academic Regime Regulation, approved by the Council of Higher Education, CES, have affected the redesign of degree courses in Higher Education Institutions, IES, a qualitative investigation was carried out on the regulatory provisions proposed for third-level degree courses, bachelor's degrees and engineering and architecture in terms of academic periods, hours and credits of the courses, and how these reforms have influenced the redesign of the respective curricula. The methodology followed to meet this objective was a documentary review of the aforementioned regulations and their versions, in addition to certain studies related to curricular reforms and the aspects to be considered.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Compte Guerrero, M., & Sánchez del Campo Lafita, M. M. (2024). Analysis of the Reforms to the Academic Regime Regulation and their Impact on Curriculum Redesign in Undergraduate Programs in Ecuador. Revista Ecos De La Academia, 10(20), e1153. https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v10i20.1153
Section
Ensayos
Author Biographies

Maria Compte Guerrero, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil

Arquitecta por la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Ecuador (1988); Magister en Gerencia y Liderazgo Educacional por la Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador (2004); Doctora en Metodologías para el diseño, evaluación y mejora de planes, proyectos y programas educativos por la Universidad Nacional de Educación a Distancia, España (2013). Docente Titular Principal 2 de las Facultades de Arquitectura y Diseño y de Artes y Humanidades de la UCSG, Docente de programas de posgrado. Acreditada como Investigadora Auxiliar 2 en la SENESCYT (REGINV-18-02474); Directora de varios proyectos de investigación educativa y diseño curricular de arquitectura, autora de publicaciones de libros, capítulos de libros y artículos; revisora de artículos de revistas indexadas. 

Martha Maria Sánchez del Campo Lafita, Universidad Catolica de Santiago de Guayaquil

Civil Engineer from the Universidad de Oriente, Cuba (1987), Master in Higher Education from the Universidad de Oriente, Cuba. (1995), Doctorate in Education at the University of Almería, Spain. (2018); Assistant Professor 2 of the Faculty of Architecture and Design of the UCSG, Professor of postgraduate programs. Researcher of several projects in the areas of construction materials and anti-seismic design of structures and scientific-pedagogical research in educational research and curricular design, author of book publications, book chapters and articles.

References

Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Publicada en Registro Oficial No. 298, del 12 de octubre de 2010. Ecuador. Recuperado de file:///Users/mariafernandacompteguerrero/Downloads/Ley%20Org%C3%A1nica%20de%20Educaci%C3%B3n%20Superior.pdf

Capote León, G.E., Rizo Rabelo, N., & Bravo López, G. (2016). La formación de ingenieros en la actualidad. Una explicación necesaria. Revista Universidad y Sociedad, 8 (1), pp. 21 – 28. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/

Collazo, M. (2014). El cambio curricular, una oportunidad para repensar (nos). Intercambios, 1(1), pp. 37 – 43. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5436869.pdf

Consejo de Educación Superior. (2023). Reglamento de Régimen Académico. RPC-SO-08-No.111-2019. Recuperado de https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Reglamento-de-Re%CC%81gimen-Acade%CC%81mico-vigente-a-partir-del-16-de-septiembre-de-2022.pdf

Consejo de Educación Superior. (2019). Reglamento de Régimen Académico. RPC-SO-08-No.111-2019. Recuperado de http://gaceta.ces.gob.ec/inicio.html?id_documento=234533

Consejo de Educación Superior. (2013). Reglamento de Régimen Académico (Codificación). RPC-SE-13-No.051-2013. Recuperado de http://www.ces.gob.ec/doc/Reglamentos_Expedidos_CES/codificacin%20del%20reglamento%20de%20rgimen%20acadmico.pdf

Consejo Nacional de Educación Superior. (2009). Reglamento codificado de Régimen Académico del Sistema Nacional de Educación Superior. Recuperado de https://pasantias.utm.edu.ec/archivos/documentos/regimen_academico_ene2009.pdf

Páez, H., Zabala, V., Zamora, R. (2016). Análisis y actualización del programa de la asignaturas Automatización Industrial en la formación profesional de ingenieros electrónicos. Revista Educación en Ingeniería, 11 (21), pp. 39-44. Recuperado de https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/609/285

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.