Family Functioning and its Relationship with Emotional Regulation in Adolescents from Ambato City

Main Article Content

Andrea Tobar Viera
Rosario Lara Machado

Abstract

The family is the bedrock of the emotional well-being of children and adolescents, and its functioning guarantees an affective balance during childhood, and a better management and regulation of emotions during adolescence. This process is understood as the capacity of the individual to adjust emotions to specific situations. The objective of the study is to determine the relationship between family functioning and emotional regulation in adolescents. The research methodology had a quantitative approach, with a descriptive design of correlational scope, non-experimental, cross-sectional with a sample of 460 adolescents from 12 to 17 years old. Two questionnaires were used: the FF-SIL to assess family functioning and the ERQ-CA to measure emotional regulation in adolescents. The results evidence a high level of family functioning (82.2%), showing a positive correlation (rho= 0.214***) with cognitive reassessment. In this way, it is determined that adolescents with a greater perception of family functioning have better management of their emotions in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tobar Viera, A., & Lara Machado, R. (2023). Family Functioning and its Relationship with Emotional Regulation in Adolescents from Ambato City. Revista Ecos De La Academia, 9(17), 83–101. https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v9i17.835
Section
Artículos

References

Barraza, A. (2021). La red de apoyo familiar y las relaciones intrafamiliares como predictoras de la satisfacción vital. Actualidades En Psicología, 35(131), 71–87. https://doi.org/10.15517/ap.v35i131.41150

Aponte, D., Castillo, P., & Gonzalez, J. (2017). Prevalencia de adicción a Internet y su relación con disfunción familiar en adolescentes. Revista Clínica de Medica Familiar, 10(3), 179–186. Retrieved from https://scielo.isciii.es/pdf/albacete/v10n3/1699-695X-albacete-10-03-179.pdf

Barraza, A. (2021). La red de apoyo familiar y las relaciones intrafamiliares como predictoras de la satisfacción vital. Actualidades En Psicología, 35(131), 71–87. https://doi.org/10.15517/ap.v35i131.41150

Benítez, M. E. (2017). La familia: Desde lo tradicional a lo discutible. Novpob, 26(ISSN: 2308-298), 58–68. Retrieved from http://www.novpob.uh.cu

Buñay, R., Guamá, M., & Siguenza, W. (2017). Funcionamiento familiar real e ideal según el modelo Circumplejo de Olson. Maskana, 8(1976), 77–85. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/1878

Caguana-Sopa, M., & Tobar-Viera, A. (2022). La funcionalidad familiar y su relación con la ansiedad en adolescentes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 10039–10053. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4118

Caqueo-Urizar, A., Narea, M., Mena-Chamorro, P., Flores, J., & Irarrazabal, M. (2020). Emotional regulation problems and mental health in adolescents in northern Chile. Terapia Psicologica, 38(2), 203–222. https://doi.org/10.4067/S0718-48082020000200203

Castaño Castrillón, J. J., & Páez Cala, M. L. (2020). Funcionalidad familiar y tendencias adictivas a internet y a sustancias psicoactivas en estudiantes universitarios. Psicología Desde El Caribe, 36(2), 177–206. https://doi.org/10.14482/psdc.36.2.378.2

Chulli, D., Cárdenas, J., & Vilca, L. (2017). Funcionamiento familiar y bullying en estudiantes de instituciones educativas públicas del distrito de Lurigancho. Revista de Investigación Apuntes Psicológicos, 2(1), 43. Retrieved from https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/ri_apsicologia/article/view/859

Cortaza-Ramírez, L., Blanco-Enríquez, F., Hernández-Cortaza, B. A., Lugo-Ramírez, L. A., Sustaeta, P. B., Salas, B., & de San Jorge-Cárdenas, X. (2019). Use of internet, alcohol consumption and family functionality in Mexicans adolescents. Health and Addictions / Salud y Drogas, 19(2), 59–69.

Espinosa, A., Mendoza, M., & Villalba, H. (2020). Prácticas parentales en la regulación emocional de adolescentes. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 23(1), 400. Retrieved from www.revistas.unam.mx/index.php/repiwww.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin

Esteves, A., Paredes, R., Calcina, C., & Yapuchura, C. (2020). Habilidades Sociales en adolescentes y Funcionalidad Familiar. Comuni@cción: Revista de Investigación En Comunicación y Desarrollo, 11(1), 16–27. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.392

Ferreras, M., Cormenzana, S., & Martínez-Pampliega, A. (2021). Conflicto Interparental y Acoso Escolar : Evaluación del Rol Mediador de la Mentalización y Regulación Emocional Interparental Conflict and Bullying : Assessment of the Mediating Role of Mentalization and Emotion Regulation Resumen. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 4(61), 131–146.

Fuentes, A., & Merino, J. (2016). Validation of an Instrument of Family. Ajayu Organo de Difusion Cientifica Departamento de Psicologia UCBSP, 14((2)), 247–283. Retrieved from http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612016000200003&lng=es&tlng=es.

Gómez-Romero, M. J., Tomás-Sábado, J., Montes-Hidalgo, J., Brando-Garrido, C., Cladellas, R., & Limonero, J. T. (2020). Academic procrastination and risk of suicidal behavior in university students: The role of emotional regulation. Ansiedad y Estres, 26(2–3), 112–119. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2020.06.002

González, E. P., De la Cuesta, D., Louro, I., & Bayarre, H. (1997). Funcionamiento familiar. Construcción y validación de un instrumento. Ciencias de La Salud Humana, 4(1), 63–66.

Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271–299. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.271

Gross, J. J., & Feldman- Barrett, L. (2011). Emotion generation and emotion regulation: One or two depends on your point of view. Emotion Review, 3(1), 8–16. https://doi.org/10.1177/1754073910380974

Gullone, E., & Taffe, J. (2012). The Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (ERQ–CA): A Psychometric Evaluation. 24(2), 409–417. https://doi.org/10.1037/a0025777

Lachuma Huansi, U. R. (2021). Funcionamiento familiar y adicción a redes sociales en estudiantes del nivel secundario. Revista Muro de La Investigación, 6(2), 60–76. https://doi.org/10.17162/rmi.v6i2.1638

Li, L., Bai, L., Zhang, X., & Chen, Y. (2018). Family Functioning during Adolescence : The Roles of Paternal and Maternal Emotion Dysregulation and Parent – Adolescent Relationships. 1311–1323. https://doi.org/10.1007/s10826-017-0968-1

Linehan, M. (2012). Manual de tratamiento de los trastornos límite de personalidad (Paidos; S. L. L. Newcomlab, ed.). Barcelona-España.

Losada, A. V., Caronello, T., & Estévez, P. (2019). Estilos parentales y Autorregulación Emocional Infantil Estudio de revisión narrativa de la literatura. 11–28. Retrieved from www.redesdigital.com.mx

Medeiros, R., Relva, I., & Fernandes, O. (2022). Funcionamento familiar e a sua relação com a regulação emocional na adolescência. PsychTech & Health Journal, 5(2), 11–29. https://doi.org/10.26580/PTHJ.art38-2022

Mera, F., & López, A. (2019). Funcionamiento familiar y conductas de riesgo en adolescentes: un estudio diagnóstico. Revista Cognosis, IV, 139–148.

Merchán, J., Tenesaca, P., Samaniego, C., & Lucero, D. (2021). La función de la familia en los procesos de aprendizaje virtuales originados por la COVID-19. Revista Unae, (16), 67–76. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/446/492

Moreta-Herrera, R., Durán-Rodriguez, T., & Gaibor-Gonzales, I. (2018). Estructura factorial y fiabilidad del Cuestionario de Regulación Emocional (ERQ) en una muestra de estudiantes del Ecuador. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 10(2), 1–15. https://doi.org/10.5872/psiencia/10.2.24

Morris, A. S., Criss, M. M., Silk, J. S., & Houltberg, B. J. (2017). The Impact of Parenting on Emotion Regulation During Childhood and Adolescence. Child Development Perspectives 11, 1–6. https://doi.org/10.1111/cdep.12238

Olivera-Carhuaz, E., & Yupanqui-Lorenzo, D. (2020). Violencia escolar y funcionalidad familiar en adolescentes con riesgo de deserción escolar. Revista Científica de La UCSA, 7(3), 3–13. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2020.007.03.003

Ordóñez, Y., Gutiérrez, R., Méndez, E., Alvarez, N., Lopez, D., & de la Cruz, C. (2020). Asociación de tipología familiar y disfuncionalidad en familias con adolescentes de una población mexicana. Atencion Primaria, 52(10), 680–689. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.02.011

Pérez, O. I. G., & Bello, N. C. (2016). Regulación emocional: definición, red nomológica y medición. Revista Mexicana de Investigación En Psicología, 8(1), 96–117. Retrieved from https://www.semanticscholar.org/paper/5d847a2d83a4c8db5d51d58cbdf9f7bcf5c0859f

Picazo, M. F., Redondo, S. C., & Martínez-Pampliega, A. (2021). Interparental conflict and bullying: Assessment of the mediating role of mentalization and emotion regulation. Revista Iberoamericana de Diagnostico y Evaluacion Psicologica, 61(4), 131–146. https://doi.org/10.21865/RIDEP61.4.09

Rodríguez, M., Luján, I., Díaz, C., Rodríguez, J., & González, Y. (2018). Satisfacción familiar, comunicación e inteligencia emocional. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1.

Scavenius, C., Granski, M., Lindberg, M. R., & Vardanian, M. M. (2019). Adolescent Gender and Age Differences in. x(x), 1–18. https://doi.org/10.1111/famp.12512

Tobar-Viera, A., Paredes-Torres, L., Núñez, K., & Guasti-Ashca, J. (2022). Exposición a la violencia en población infantil del sector rural : estudio exploratorio. 4, 105–112.

UNICEF. Programme guidance for the Second Decade. New York: UNICEF. 2018.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.